Zagadnienie | Tak jest | Tak będzie | Cel zmiany | |||||
Dla inwestorów | ||||||||
Opodatkowanie dywidendy | 19 proc. PIT lub CIT. | Podatek od dywidendy ma być obniżony dla wszystkich inwestorów do 9 proc. dla zysków od inwestycji kapitałowych utrzymywanych przez dłużej niż 36 miesięcy. Zostanie jeszcze określony limit kwotowy uprawniający do stosowania obniżki podatku. | Wprowadzenie zachęt podatkowych dla inwestorów. | |||||
Kompensacja zysków kapitałowych i strat | Co do zasady nie ma takiej możliwości. Nie można przykładowo strat na jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych skompensować z zyskami z handlu akcjami. Od 1 stycznia 2019 r. ustawodawca wyłączył możliwość rozliczania strat na kryprowalutach w przyszłych latach (art. 9 ust. 3a pkt 2 ustawy o PIT i art. 7 ust. 6 ustawy o CIT). | Powstanie możliwość kompensowania strat kapitałowych poniesionych w związku z inwestycjami w jedne instrumenty finansowe z zyskami z innych instrumentów finansowych (w szczególności z jednostek uczestnictwa w otwartych funduszach inwestycyjnych). MF rozważa wprowadzenie limitu rozliczania strat na przykład przez 5 lat. Rozwiązanie to nie miałoby jednak dotyczyć produktów spekulacyjnych, np. kontraktów na różnicach kursowych (CFD), kryptowalut – one nadal nie byłyby objęte prawem do kompensowania strat. | Wprowadzenie zachęt podatkowych dla inwestorów. Zmiana postrzegania prawa przez inwestorów jako niesprawiedliwego, promującego transakcje spekulacyjne i niewspierającego inwestycji w realną gospodarkę. | |||||
Dla emitentów | ||||||||
Podatek u źródła od odsetek należnych z tytułu euroobligacji dopuszczonych do obrotu na rynkach regulowanych lub wielostronnych platformach obrotu (ASO) w Unii Europejskiej | Od 1 stycznia 2019 r. obowiązki związane z podatkiem u źródła zależą od sumy należności wypłaconych w ciągu roku jednemu podatnikowi przez tego samego płatnika: ■ Gdy suma należności przekracza 2 mln zł – W przypadku odsetek od euroobligacji korporacyjnych wypłacanych nierezydentom płatnik co do zasady ma obowiązek pobrać 20-proc. podatek u źródła – wyjaśnia Robert Jurkiewicz doradca podatkowy, partner PwC. Dopiero potem podatnik albo płatnik może ubiegać się o zwrot zapłaconej daniny. Ekspert podkreśla jednak, że zasady te zostały odroczone do 30 czerwca 2019 r. w przypadku wypłat na rzecz beneficjentów z państw, z którymi Polska ma podpisane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. ■ Gdy suma należności nie przekracza 2 mln zł – W takiej sytuacji płatnik pobiera podatek z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (w wysokości 5 – 10 proc.) lub zwolnień przewidzianych w polskich przepisach – wyjaśnia Robert Jurkiewicz. Podkreśla, że od 2019 r. istnieje obowiązek wykazania należytej staranności przez płatnika przy stosowaniu obniżonych stawek lub zwolnień z poboru podatku. | Zostaną zwolnione z podatku u źródła. Wyeliminowane zostaną bariery dotyczące obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji dla każdego posiadacza obligacji. | Obniżenie kosztów zaciągania długu przez emitentów obligacji innych niż denominowane w złotych. Zmiana ma uczynić z Polski alternatywę dla innych jurysdykcji, w których nie obowiązuje podatek u źródła dla emisji euroobligacji. Dzięki tej zmianie polski emitent nie będzie ponosić wyższych kosztów w przypadku pozyskiwania kapitału w walucie obcej. | |||||
Podatek od obligacji rozwojowych, tj. papierów, które będą służyć finansowaniu infrastruktury regionalnej i ogólnokrajowej | Brak, ponieważ dziś nie ma takich obligacji. | Będzie zwolnienie z podatku. | Zwiększenie atrakcyjności obligacji rozwojowych, które mogą być istotnym instrumentem finansowania (w przyszłości) rozwoju polskiej infrastruktury. | |||||
Ujęcie w kosztach uzyskania przychodu wydatków poniesionych w związku z pierwszą ofertą publiczną (IPO). | Przepisy nie regulują wprost tej kwestii, więc stosuje się zasady ogólne. Zdarza się, że po wejściu na giełdę organy podatkowe kwestionują ujęcie wydatków w kosztach podatkowych i emitent musi zapłacić wyższy podatek. | Wprowadzone zostaną jasne i proste reguły dotyczących odliczeń wszystkich kosztów IPO i to do wysokości 125 proc. poniesionych kosztów. Od przychodu będzie można potrącić m.in. opłaty sądowe, notarialne, giełdowe i inne, które obecnie nie podlegają odliczeniu. Mają być jednak wprowadzone maksymalne pułapy odliczeń, aby uniknąć sztucznego zawyżania kosztów (np. kosztów doradztwa). | Usunięcie niepewności co do tego, które wydatki związane z dopuszczeniem do obrotu są kosztem uzyskania przychodu. | |||||
Opodatkowanie zysków ze sprzedaży akcji pracowniczych | Stosuje się ogólne zasady. – Pracownik odprowadza 19 proc. PIT od zysków ze sprzedaży akcji otrzymanych w ramach programów motywacyjnych – wyjaśnia Dariusz Gałązka, biegły rewident, partner Grant Thornton. Dodaje, że nie ma już wątpliwości, iż przychód nie powstaje w momencie przydzielenia akcji pracownikowi. | Ma być wprowadzone zwolnienie z PIT zysków ze sprzedaży akcji pracowniczych, otrzymanych przez pracowników w ramach programów motywacyjnych (do określonej wysokości). Warunkiem ma być sprzedaż akcji dopiero po upływie wymaganego minimalnego okresu od ich przyznania. Uwaga! preferencja ma dotyczyć wyłącznie programów oferujących rzeczywiste akcje, a nie opcje na akcje. Zwolnienie dotyczyłoby pracowników, którzy pozostają w spółce (z pewnymi wyjątkami, np. śmierci lub choroby). Ma zostać określony roczny limit ulgi dla jednego podatnika oraz minimalny okres utrzymywania akcji lub udziałów, który uprawniałby do zwolnienia. | Większa atrakcyjność programów akcji pracowniczych, które mogą przyczynić się do szybszego rozwoju spółki i wyższego wzrostu gospodarczego. Programy motywacyjne przyczyniają się bowiem do wzrostu całkowitych wpływów podatkowych od emitentów (wyższy CIT, VAT, podatki związane z wynagrodzeniami, podatki od dywidend). | |||||
Wyspecjalizowany urząd skarbowy (lub urzędy skarbowe) dla emitentów | Brak. Obecnie istnieje 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, które obsługują największych podatników. | Ma powstać wyspecjalizowany urząd (urzędy) do obsługi emitentów. | Zapewnienie spójnej i jednolitej obsługi emitentów | |||||
Dla pośredników | ||||||||
Podatek od niektórych instytucji finansowych (tzw. bankowy) przy transakcjach repo (tj. transakcjach warunkowego zakupu) | Nie podlegają zwolnieniu z podatku bankowego | Ma zostać wprowadzone zwolnienie, pod warunkiem że transakcje repo zostaną: ■ przeprowadzone na rynku regulowanym lub ASO (alternatywny system obrotu), ■ rozliczone za pośrednictwem kontrahenta centralnego (CCP), działającego na podstawie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE (EMIR) i zakontraktowane w oparciu o standardową dokumentację GMRA (Globalna Umowa Ramowa dla Transakcji Repo). | Wzmocnienie tego segmentu rynku. | |||||
Resort proponuje niższy podatek od dywidend, preferencje dla euroobligacji i akcji pracowniczych.
Propozycje te znalazły się w projekcie Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego, opublikowanym w zeszłym tygodniu na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Pisaliśmy o tym m.in. w artykule „Nowe zwolnienia podatkowe dla rynku kapitałowego” (DGP nr 42/2019). Poniżej publikujemy zestawienie propozycji dotyczących zachęt podatkowych. To tylko część pakietu zmian, które zaproponował resort. Ogólnym celem jest rozwój rynku finansowego, wsparcie firm w pozyskaniu kapitału, a także obniżenie kosztów ich finansowania.
ZACHĘTY PODATKOWE PRZEWIDZIANE W STRATEGII ROZWOJU RYNKU KAPITAŁOWEGO
Pozostało
9%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama