Ryczałt pieniężny za jazdy lokalne wypłacany jest na podstawie umowy cywilnoprawnej, która powinna być zawarta pomiędzy pracownikiem a pracodawcą i ustalać szczegóły co do treści porozumienia. Inna forma obowiązuje wtedy, gdy koszty używania
pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca i odbywa się to według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, tzw. kilometrówki.
W takim przypadku przebieg pojazdu powinien być udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca. Do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu obowiązana jest osoba używająca tego pojazdu. W razie braku tej ewidencji wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu używania
samochodów na potrzeby podatnika nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
PRZYKŁAD: EWIDENCJA PRZEBIEGU
Przebieg pojazdu powinien być, z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego, udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca. Jest to podstawowy warunek zaliczenia w koszty pracodawcy wydatków związanych z używaniem prywatnego
samochodu osobowego pracownika.
Do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu obowiązana jest osoba używająca tego pojazdu. W razie braku tej ewidencji wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu używania
samochodów na potrzeby podatnika nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.
Maksymalna liczba kilometrów w jazdach lokalnych, ustalana dla pracownika przez pracodawcę, rozliczana co miesiąc, jest zależna od liczby mieszkańców miejscowości, w której pracodawca ma siedzibę, i wynosi:
• 300 kilometrów - do 100 tys. mieszkańców,
• 500 kilometrów - od 100 - 500 tys. mieszkańców,
• 700 kilometrów - powyżej 500 tys. mieszkańców.
Ponadto limit dla pojazdów wykorzystywanych do celów służbowych może być podwyższany dla niektórych pracodawców, np. w służbie leśnej, w służbach ratowniczych i w innych instytucjach w sytuacji zagrożenia klęską żywiołową lub usuwania jej skutków albo skutków katastrofy ekologicznej.
PRZYKŁAD: LIMIT PRZEJAZDÓW LOKALNYCH
Pracodawca przyznał pracownikowi limit miesięczny przejazdów lokalnych w kilometrach w wysokości 300 km (miasto do 100 tys. mieszkańców). Limit został ustalony w zależności od liczby mieszkańców w mieście. Zwrot kosztów używania pojazdów do celów służbowych następuje w formie miesięcznego ryczałtu obliczonego jako iloczyn stawki za 1 kilometr przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne, po złożeniu przez pracownika pisemnego oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu. Oświadczenie to powinno zawierać dane dotyczące pojazdu (pojemność silnika, marka, numer rejestracyjny) oraz określać liczbę dni nieobecności pracownika w miejscu pracy w danym miesiącu z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej lub innej nieobecności, a także liczbę dni, w których pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych.
Kwotę ustalonego ryczałtu zmniejsza się o 1/22 za każdy roboczy dzień nieobecności pracownika w miejscu pracy z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej trwającej co najmniej 8 godzin lub innej nieobecności oraz za każdy dzień roboczy, w którym pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych.
Przychód pracownika
Niestety, zwrot kosztów używania prywatnego samochodu pracownika w jazdach lokalnych na potrzeby pracodawcy w postaci ryczałtu czy przy rozliczeniu przebiegu pojazdu będzie podlegał opodatkowaniu jako przychód uzyskiwany ze stosunku pracy.
Pracownik, który otrzymuje miesięczny ryczałt samochodowy lub kwotę obliczoną w wysokości stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu w jazdach lokalnych, nie jest zwolniony z opodatkowania i jest w tym zakresie objęty podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Poboru zaliczek w ciągu roku od wypłaconych kwot dokonuje za pracownika pracodawca występujący w roli płatnika podatku dochodowego.
Tylko niektórzy pracownicy korzystają ze zwolnienia z podatku zwróconych kwot w jazdach lokalnych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zwolniony z podatku jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw. Dotyczy to m. in. listonoszy, pracowników służby leśnej.
Zwolnienie to przysługuje do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.
Jazdy zamiejscowe
Zwolnienie przysługuje natomiast pracownikom oraz osobom niebędącym pracownikami, np. zleceniobiorcom z tytułu zwrotu przez pracodawcę kwot stanowiących poniesione wydatki związane z używaniem samochodu osobowego w działalności pracodawcy w jazdach zamiejscowych.
Na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, ale nie wyższą niż określone limity.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z podatku są diety i inne należności za czas: podróży służbowej pracownika, podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Zwolnienie to jest więc limitowane.
Zwolnienie to w przypadku osób niebędących pracownikami stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
• w celu osiągnięcia przychodów lub
• w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
• przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
• przez osoby pełniące funkcje obywatelskie w związku z wykonywaniem tych funkcji.
Wysokość zwrotu
Zasady zwrotu kosztów używania przez pracownika pojazdu do celów służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika określają przepisy w sprawie szczegółowych zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju lub za granicą. Są to: rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. nr 236, poz. 1990) oraz rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).
Zwrot kosztów przejazdu na terenie kraju w jazdach zamiejscowych określony jest w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, ustalonej przez pracodawcę, która nie może jednak być wyższa niż 0,5214 zł - dla samochodu o pojemności skokowej silnika do 900 cm sześć. oraz 0,8358 zł - dla samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm sześć.
Zaliczenie do kosztów
Wydatki z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika, wpisuje się w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Wydatki z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika należy wpisywać w tej kolumnie po zakończeniu miesiąca na podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków wynikających z faktur zawierających numer rejestracyjny tego pojazdu. Suma wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w poszczególnych miesiącach, ustalona od początku roku podatkowego, nie może przekraczać kwoty wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu za ten sam okres, to jest kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach przez właściwego ministra.
PRZYKŁAD: WLICZENIE W KOSZTY
Prywatny samochód osobowy pracownika o poj. 1400 cm sześc. jest wykorzystywany przez właściciela w jego firmie. W styczniu 2009 r. pracownik przejechał nim i zapisał w ewidencji przebiegu pojazdów 450 kilometrów. Z uwagi na to, że w styczniu stawka za jeden kilometr przebiegu pojazdu o pojemności silnika powyżej 900 cm sześc. wynosiła 0,8358 zł w kosztach uzyskania przychodu, właściciel firmy może wpisać kwotę 376,11 zł (450 x 0,8358 zł). Podstawą zaliczenia do kosztów jest jednak poświadczenie poniesionych wydatków związanych z eksploatacją samochodu na taką kwotę, np. z tytułu zakupu paliwa, części zamiennych itp.
Trzeba pamiętać, że w razie braku ewidencji przebiegu pojazdu wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu używania samochodów na potrzeby podatnika nie stanowią kosztu uzyskania przychodów
Sposób prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów ma istotne znaczenie przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z używaniem samochodu w ramach limitu. Zapisy w ewidencji przebiegu pojazdów prowadzone są miesięcznie, ale koszty uzyskania przychodów są rozliczane narastająco. Oznacza to, że w przypadku gdy w jednym miesiącu, np. styczniu, wydatki są większe niż określony limit, nie można zaliczyć do kosztów tego miesiąca tej nadwyżki. Jednak jeśli w następnym miesiącu, np. lutym, limit wydatków nie zostanie przekroczony, to możliwe jest zaliczenie do kosztów nierozliczonych wydatków, które nie znalazły się w kosztach miesiąca poprzedniego.
• Art. 21 ust. 1 pkt 16 i 23b, ust. 13 oraz art. 23 ust. 1 pkt 36 i 46, ust. 5 i ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).