Czy działalność fiskusa w zakresie uszczelniania podatków jest nadaktywna? Jest zapewne wiele prawdy w tym, że docelowo może utrudnić prowadzenie biznesu uczciwym podatnikom. Ci, którzy narzekają, muszą jednak wiedzieć, że ta nadgorliwość jest uzasadniona, bo i tak jesteśmy w tyle za innymi państwami regionu. Jednak, co ciekawe, jesteśmy szybsi niż sama Komisja Europejska. Ta bowiem dopiero po 25 latach postanowiła ogłosić dużą reformę w VAT.
Nie dziwi zatem, że poszczególne kraje UE biorą sprawy w swoje ręce. Jest to w końcu w ich interesie, a poza tym działając w pojedynkę, mogą osiągnąć spodziewane rezultaty szybciej, niż gdyby czekały, aż zacznie działać cała unijna machina. Co więcej, inspirują siebie nawzajem.
A Polska podobno już budzi zainteresowanie innych, tak twierdzi Ministerstwo Finansów.
- Chcemy, aby nasze rozwiązania były najlepsze w UE i skuteczne. Proponujemy takie, które postawią oszustów pod ścianą i które na dobre wyeliminują proceder wyłudzeń z Polski - mówią w dzisiejszym wywiadzie przedstawiciele resortu finansów odpowiedzialni odpowiednio za VAT i podatki dochodowe. Podkreślają, że choć rozwiązania przygotowywane przez Polskę i KE różnią się perspektywą, szybkością działania i wdrożenia, to co do celów i pryncypiów są zbieżne. JPK_VAT, ustawa uszczelniająca VAT, pakiet paliwowy, analiza danych, odwrotne obciążenie w niektórych branżach - to już mamy. A od 2018 r. czekają nas kolejne zmiany o charakterze systemowym, jak choćby system podzielonej płatności.
Dziś krótkie podsumowanie, co zrobiło i co planuje MF oraz jak te pomysły wypadają na tle innych krajów UE oraz działań Komisji Europejskiej.