statystyki

Kto odpowie za błędy w sprawozdaniu RB-28S

autor: Marcin Nagórek08.05.2017, 08:44; Aktualizacja: 08.05.2017, 09:19
Po drugie przypomnienia wymaga, że obowiązek sporządzania sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych wynika z art. 31 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Po drugie przypomnienia wymaga, że obowiązek sporządzania sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych wynika z art. 31 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.źródło: ShutterStock

Kontrola w gminie wykryła błędy w sprawozdawczości. W sprawozdaniu rocznym RB-28S z wykonania planu wydatków budżetowych urzędu gminy wykazano dane niezgodne z danymi z ewidencji księgowej konta 130 (różnice w kwotach). Sprawozdanie sporządzał główny księgowy, a zastępca wójta zatwierdzał dokumenty. Czy takie naruszenie może spowodować odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

EKSPERT RADZI

Tak. Wynika to z następujących okoliczności.

Po pierwsze wskazać należy, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tym sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej (zgodnie z art. 18 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych; dalej: u.o.n.d.f.p.). Jak wskazano w orzeczeniu z 27 czerwca 2014 r. (znak: RKO-5011.11.2014) Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie: „Naruszenie dyscypliny finansów publicznych określone w art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest czynem formalnym. Do jego znamion nie należy zaistnienie uszczerbku w finansach jednostki. (...) Zatem w przedmiotowej sprawie szkodliwością dla finansów publicznych jest zniekształcenie zawartej w sprawozdaniu informacji w stosunku do rzeczywistego stanu środków publicznych w jednostce sektora finansów publicznych”.

Po drugie przypomnienia wymaga, że obowiązek sporządzania sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych wynika z art. 31 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Zaś rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania sprawozdań określa rozporządzenie ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Z jego regulacji (m.in. z par. 6 ust. 1, z par. 9 ust. 1 i 2) wynika, że kierownicy jednostek są zobowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Ponadto, jak wynika z par. 9 ust. 2 pkt 3 załącznika nr 39 do ww. rozporządzenia, w kolumnie Wydatki wykonane wykazuje się zrealizowane wydatki na podstawie danych księgowości analitycznej do rachunku bieżącego. Wreszcie podkreślenia wymaga, że sprawozdanie budżetowe powstaje z chwilą złożenia na nim podpisu przez kierownika jednostki, niezależnie od tego, kto technicznie je sporządził i kto poza osobą kierownika jednostki je podpisał.


Pozostało 35% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane