Nie 1 marca, ale 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw zaczną obowiązywać przepisy o monitorowaniu drogowego przewozu towarów – przewiduje ustawa skierowana przez Sejm do Senatu.
Jeszcze później mają wejść w życie przewidziane w nich kary. Przedsiębiorcy zaczęliby je płacić dopiero od maja br.
Senat rozpatrzy ustawę na posiedzeniu 21–22 lutego. Pakiet przewozowy wszedłby więc w życie najprawdopodobniej w pierwszej połowie marca.
Rząd liczy na to, że pakiet przewozowy przyniesie w ciągu najbliższych 10 lat blisko 40 mld zł z tytułu VAT oraz akcyzy, które dziś nie trafiają do budżetu państwa, choć powinny. Pomóc ma w tym śledzenie na bieżąco trasy przewozu paliw i innych towarów wrażliwych (m.in. suszu tytoniowego, skażonego alkoholu).
W tym celu utworzony zostanie elektroniczny rejestr, do którego będą spływać dane o przewożonych przez Polskę towarach.
Nałożone zostaną też nowe obowiązki i to nie tylko na firmy, które przesyłają ładunki, lecz także na firmy transportowe oraz na kierowców. Przykładowo przewoźnik będzie dokonywać zgłoszenia do e-rejestru, żeby uzyskać odpowiedni, ważny 10 dni, numer referencyjny. Potem będzie musiał przekazać go kierowcom.
Za niewypełnienie tego i innych obowiązków mają grozić kary. Przykładowo firma wysyłająca bądź odbierająca towar zapłaci równowartość 46 proc. jego wartości netto za niezgłoszenie go do rejestru (bądź zgłoszenie wadliwe).
Przepisy, choć nie weszły jeszcze w życie, już budzą duży sprzeciw firm przewozowych. Alarmuje też Polska Izba Paliw Płynnych. Twierdzi, że wskutek pakietu dwa czołowe koncerny paliwowe uzyskają dostęp do tajemnic handlowych wszystkich firm pośredniczących.
Z kolei Pracodawcy RP kilka dni temu dziwili się, dlaczego w ostatniej chwili zrezygnowano z monitorowania przewozów oleju rzepakowego. To towar, na którego sprzedaży bardzo często przestępcy wyłudzają VAT. Ministerstwo Finansów tłumaczyło, że objęciu oleju rzepakowego pakietem sprzeciwiała się branża spożywcza. Przedstawiciel MF zapewniał jednak w Sejmie, że i ten towar docelowo zostanie nim objęty.
Już wiadomo, że pakiet przewozowy będzie znowelizowany od 1 lipca br. MF chce bowiem zaproponować, aby każdy z pojazdów przewożących towary wrażliwe musiał być wyposażony w lokalizator GSM-GPRS. Na razie projekt nowelizacji w tym zakresie musi przyjąć rząd