Projekt nie likwiduje wzajemnej konkurencji w realizacji poszczególnych funkcji przez część podatkową (obecne urzędy i izby skarbowe), część kontrolną (dziś urzędy kontroli skarbowej) oraz celno-akcyzową (dziś urzędy i izby celne).
|
Centralizacja administracji skarbowej na poziomie województwa zlikwiduje taką konkurencyjność.
|
Utrzymany zostanie obecny dualizm kontroli podatkowych i skarbowych oraz wielości procedur kontrolnych. Po wprowadzeniu reformy będziemy mieli do czynienia zarówno z kontrolą podatkową, regulowaną przepisami ordynacji podatkowej, którą będą przeprowadzali przede wszystkim pracownicy urzędów skarbowych (a więc jak obecnie), jak i z kontrolą celno-skarbową, regulowaną przepisami KAS, którą będą przeprowadzali funkcjonariusze i pracownicy urzędów celno-skarbowych.
|
Procedury kontrolne będą adekwatne do zadań i profilu kontrolowanego oraz stopnia skomplikowania sprawy. Kontrola podatkowa na podstawie ordynacji podatkowej pozostanie procedurą weryfikacyjną w standardowych sprawach. Procedura kontroli celno-skarbowej będzie – jako procedura o charakterze „policyjnym” – właściwa do spraw oszustw podatkowych i zwalczania przestępczości zorganizowanej.
|
Brak postulowanego przez samych autorów reformy, zróżnicowania na kontrole „małych” i „wielkich” podatników, dotyczące „małych” i „wielkich” uszczupleń; nie ma to podstaw prawnych. Do kontroli wykonywania obowiązków podatkowych będą bowiem uprawnieni naczelnicy urzędów skarbowych i naczelnicy urzędów celno-skarbowych, przy czym każdy z tych organów w pełnym zakresie, a więc będą oni mogli kontrolować zarówno osoby fizyczne, jak i prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, podatników prowadzących i nieprowadzących działalności gospodarczej. W zakresie realizacji funkcji kontrolnej nic się więc zasadniczo nie zmienia.
|
Nie jest możliwe ani potrzebne ustawowe, sztywne przypisanie określonych kategorii podatników do kompetencji urzędów skarbowych albo naczelników urzędów celno-skarbowych. Urząd celno-skarbowy będzie jedynie organem kontrolnym w trudnych sprawach.
|
Zarówno w przypadku kontroli podatkowych, jak i celno-skarbowych nadzór dyrektora izby administracji skarbowej nad tymi kontrolami, jego wpływ na typowanie podmiotów do kontroli i ustalanie planów kontroli będzie w praktyce – nazywając eufemistycznie – bardzo ograniczony . O ile jeszcze w przypadku kontroli podatkowych przeprowadzanych przez naczelnika urzędu skarbowego będzie on – w razie wszczęcia w wyniku kontroli postępowania podatkowego – organem rozstrzygającym sprawę w drugiej instancji, o tyle w przypadku kontroli celno-skarbowych odwołanie będzie rozpatrywane przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, a więc organ, który przeprowadził kontrolę i postępowanie podatkowe.
|
Dyrektor izby administracji skarbowej będzie odpowiadał za całą administrację skarbową w województwie. Obecnie jest trzech dyrektorów odpowiedzialnych w różnych zakresach. Zadaniem organu odwoławczego nie jest i nie powinno być wpływanie na sprawę, tylko jej jak najszybsze merytoryczne rozstrzygnięcie.
|
Brak w zadaniach dyrektora izby administracji skarbowej koordynacji działań w zakresie kontroli pomiędzy naczelnikami urzędów skarbowych i naczelnikami urzędów celno-skarbowych oraz sporządzania analiz dotyczących obszarów zagrożeń i ustalania planów kontroli.
|
Jw.
|
Windykację pozostawiono na poziomie lokalnym. Ma ją wykonywać, jak dotychczas, naczelnik urzędu skarbowego.
|
Egzekucja jest najbardziej efektywna na poziomie lokalnym, jak najbliżej zobowiązanego i jego majątku.
|
Twórcy reformy jedynie powielają – niejednokrotnie słuszne, ale jednak – obiegowe opinie o aparacie skarbowym , bez koniecznej refleksji i próby zdefiniowania funkcji i zadań administracji skarbowej, jej zakresu przedmiotowego, historycznych uwarunkowań i konsekwencji dotychczasowych reform. Uzasadnienie projektu reformy to zbiór uwag, nieuporządkowanych wewnętrznie, niejednokrotnie o charakterze publicystycznym, wpisanych bez refleksji i bez rozeznania, czy są one skutkiem problemu, czy jego przyczyną. A przecież jeśli nie zdefiniujemy przyczyn, to w żaden sposób nie przybliżymy się do rozwiązania problemów.
|
Reforma jest oparta na wielu diagnozach i zaleceniach w wymiarze krajowym i zagranicznym oraz uwzględnia kierunki rozwiązań przyjmowane w innych krajach oraz doświadczenia z tego płynące. Postulat głębokiej reformy administracji skarbowej jest podnoszony od wielu lat ze wszystkich zainteresowanych środowisk. W momencie gdy plan takiej reformy jest przedstawiony i wdrażany, to padają apele o powściągliwość i jej wstrzymanie, bo jest rzekomo podejmowana „bez koniecznej refleksji i próby zdefiniowania funkcji i zadań administracji skarbowej, jej zakresu przedmiotowego, historycznych uwarunkowań i konsekwencji dotychczasowych reform”.
|
Błędem jest brak w uzasadnieniu projektów KAS jakichkolwiek mierników realizacji zarówno ograniczenia skali oszustw podatkowych, jak i zwiększenia skuteczności poboru należności podatkowych i celnych oraz obniżenia kosztów funkcjonowania administracji skarbowej.
|
Temu mają służyć plany (czteroletni i roczny), które krytykuje się w pkt 5.
|
Publicystyczny, a nie merytoryczny jest też postulat obniżania kosztów funkcjonowania administracji skarbowej. Zabrakło analizy modelu finansowania administracji skarbowej, poziomu kosztów i ich rodzajów, określenia potrzeb inwestycyjnych oraz w zakresie realizacji bieżących zadań, poziomu wynagradzania pracowników, a także modelu planowania wpływów podatkowych. W ogólnie sformułowanym celu reformy pobrzmiewa raczej postulat minimalizowania kosztów. A przecież minimalizowanie kosztów poboru podatków może prowadzić do zapaści administracji skarbowej. Państwo będzie wówczas ponosiło koszty swego zaniechania, a nie działania.
|
Połączenie trzech administracji w jedną pozwoli na koncentrację wielu procesów pomocniczych w jednym miejscu, co pozwoli obniżyć koszty i wykorzystać uwolnione zasoby kadrowe na zadania podstawowe.
|
Nierealne jest zakładane obniżenie kosztów funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji skarbowej (wystarczy spojrzeć na suche dane dotyczące budżetu administracji skarbowej, łącznie z ministrem finansów, oraz podziału kosztów na wynagrodzenia, pozostałe koszty bieżące i majątkowe). A zapowiedź zmniejszenia zatrudnienia o 10 proc. nie została poprzedzona jakąkolwiek analizą rzeczywistych potrzeb w tym zakresie.
|
Jw. Ponadto zakłada się, że zmniejszenie zatrudnienia będzie wynikiem naturalnych procesów skorzystania z uprawnień emerytalnych przez pracowników, a nie dużych, jednorazowych redukcji zatrudnienia.
|
Błędem w sztuce jest zestawienie kosztów administracji skarbowej ze wskaźnikami z dwóch zaledwie państw – Hiszpanii i Irlandii – i to bez podania źródła tych informacji oraz koniecznego w takich przypadkach porównania m.in. zakresu przedmiotowego aparatów skarbowych tych państw.
|
Prezentując kolejne etapy prac nad reformą administracji podatkowej, MF wielokrotnie przywoływało analizy organizacji międzynarodowych wskazujące na potrzebę konsolidacji służb odpowiedzialnych za pobór danin w Polsce. Uwaga odnośnie do podania kosztów działania administracji skarbowej tylko Hiszpanii i Irlandii jest nadużyciem ze strony autorów raportu. Powinni oni doskonale znać raport OECD „Tax administration 2015” (Administracja podatkowa 2015), gdzie szczegółowo przeanalizowano zakres i koszty działania służb w poszczególnych krajach (tabela porównująca koszty w poszczególnych krajach jest na str. 182).
|
Zabrakło pogłębionej analizy i refleksji nad ewentualną potrzebą budowania nowych struktur skarbowości, które przyczyniłyby się do eliminacji nowych zagrożeń, np. międzynarodowego unikania opodatkowania.
|
Szef KAS będzie miał elastyczność w zakresie tworzenia komórek specjalizujących się w tym zakresie. Nie ma podstaw do tego, aby z góry zakładać, że nie będzie dążył do eliminacji nowych zagrożeń.
|
Czy nie należałoby przenieść zadań związanych z ochroną granic celnych Polski i UE do wyodrębnionej struktury lub przyporządkować ich innej, już istniejącej i dającej się przystosować do tego celu, np. Straży Granicznej?
|
Zadania Służby Granicznej (kontrola ruchu osobowego) są zupełnie inne niż Służby Celnej (kontrola ruchu towarowego). Zadania Służby Celnej są wykonywane nie tylko na granicach. W ramach KAS będzie się tym zajmować Służba Celno-Skarbowa.
|