statystyki

Rozliczanie paliwa to nadal pole minowe. Z samochodami jest już prościej

autor: Łukasz Zalewski12.08.2016, 07:13; Aktualizacja: 12.08.2016, 07:17
Paliwo

Przedsiębiorcy mają też problemy związane z rozliczaniem paliwa na gruncie PIT.źródło: ShutterStock

Od dłuższego czasu na gruncie VAT kwestia rozliczania paliwa powoduje liczne wątpliwości. Nie pomaga w tym orzecznictwo. W ostatnim czasie zapadł bowiem kontrowersyjny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, nakazujący firmie, która udostępnia nieodpłatnie samochód z zatankowanym bakiem, ewidencjonowanie za pomocą kasy fiskalnej zużycia paliwa do celów prywatnych.

 Zdaniem ekspertów u źródła tego wyroku leżało jednak błędne przekonanie podatnika i fiskusa, że w takiej sytuacji mamy do czynienia z nieodpłatną dostawą towarów. Możliwa jest również inna interpretacja – że jest to nieodpłatne świadczenie usług. Jednak i w tym przypadku rodzą się wątpliwości (więcej o nich w rozmowie z Martą Szafarowską, doradcą podatkowym z MDDP).

Przedsiębiorcy mają też problemy związane z rozliczaniem paliwa na gruncie PIT. W tym przypadku wątpliwości dotyczą tego, czy ryczałt na samochód wprowadzony 1 stycznia 2015 r. do przepisów o PIT obejmuje również paliwo. Innymi słowy, czy ustawodawca uprościł rozliczenia dotyczące nieodpłatnego udostępniania wyłącznie samochodów do celów prywatnych – jazd po godzinach pracy, np. do sklepu, czy też uproszczenie objęło również paliwo niezbędne do napędu samochodów. Wojewódzkie sądy administracyjne orzekają, że paliwo wchodzi do ryczałtu samochodowego, ale są to wyroki nieprawomocne. Argumentem przeciw takiemu rozwiązaniu jest to, że wysokość miesięcznego przychodu, który firma ma doliczać pracownikowi, jest dość niski, aby jeszcze obejmował paliwo. Na rynku można bowiem wynająć samochód za 400 zł miesięcznie, natomiast przez miesiąc można zużyć paliwo o znacznie większej wartości.

Pozostaje jeszcze kwestia zaliczenia paliwa sfinansowanego przez firmę na prywatne jazdy pracowników do kosztów uzyskania przychodów. W tym zakresie jest jednak zgoda – paliwo jest kosztem firmy. Ale uwaga, tu też jest pułapka, trzeba bowiem zadbać o stosowną dokumentację.


Pozostało jeszcze 40% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • dziadek(2016-08-12 18:54) Zgłoś naruszenie 40

    ABY ZMNIEJSZYĆ BIUROKRACJĘ NALEŻY koniecznie W KAŻDEJ FIRMIE POWOŁAĆ WYDZIAŁ DO ZWALCZANIA BIUROKRACJI i równolegle W KAŻDYM URZĘDZIE WYDZIAŁ KONTROLI WYDZIAŁÓW ZWALCZANIA BIUROKRACJI ..... nIE NA TEMAT?> A MOZE JEDNAK? A TAK NAWIASEM MÓWIĄC PODATEK AKCYZOWY TO TOWAR CZY USŁUGA? NIE NEI TO POWAŻNE PYTANIE. OTÓŻ na cenę paliwa składa się siedem składników od sumy których naliczany jest podatek VAT (VAT to podatek od Towarów i Usług) w matematyce jest reguła: iloczyn sumy = sumie iloczynów. zatem skoro w cenie paliwa jest zarówno podatek akcyzowy + podatek drogowy kryjący się aktualnie pod nazwą opłata paliwowa i od tego naliczany jest VAT zatem nei jest chyba głośne pytanie podatek to towar czy usługa skoro jest vat od tego składnika naliczany. Miast krytykować popatrz z zadumą na swój paragon czy fakturę paliwowa (w zależności co bierzesz)

    Odpowiedz
  • Grzegorz(2016-08-12 12:51) Zgłoś naruszenie 01

    no i fajnie

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane