statystyki

Lokaty: Urząd ma ustalać, z czyją nadpłatą ma do czynienia

autor: Patrycja Dudek03.08.2016, 07:27; Aktualizacja: 03.08.2016, 08:38
Wątpliwości dotyczyły tego, komu w tej sytuacji przysługuje prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i otrzymania zwrotu podatku

Wątpliwości dotyczyły tego, komu w tej sytuacji przysługuje prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i otrzymania zwrotu podatkuźródło: ShutterStock

Bank, który wpłacił do urzędu skarbowego podatek należny w dniu poboru i w odpowiedniej wysokości, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Organ ma jednak ustalić, czy zwrot należy się bankowi, czy podatnikowi – orzekł NSA.

Sprawa dotyczyła banku, który zamierzał wprowadzić do swojej oferty lokaty terminowe i przekazywać klientom jednorazowo odsetki za cały deklarowany okres lokaty. Miał je z góry pomniejszać o 19-proc. zryczałtowany PIT wpłacany na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Jeśli klient wypowiedziałby umowę lokaty, to bank miał mu zwrócić zdeponowaną kwotę, pomniejszoną o wypłacone odsetki. PIT pozostawał jednak na rachunku urzędu skarbowego.

Wątpliwości dotyczyły tego, komu w tej sytuacji przysługuje prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i otrzymania zwrotu podatku. Bank twierdził, że jemu, bo to on poniósł uszczerbek.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził jednak, że nadpłata powstaje u klienta i tylko on może złożyć wniosek o jej stwierdzenie.


Pozostało jeszcze 46% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane