Ubiór służbowy może mieć charakter reklamowy, jeśli widać na nim znak przedsiębiorstwa. Spółka mogłaby go zaliczyć do kosztów, jeśli wykazałaby, że ma związek z przychodami – uznał NSA.
Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się sprzedażą odzieży i akcesoriów w sklepach zlokalizowanych w galeriach handlowych. Spółka twierdzi, że jedynym i najskuteczniejszym narzędziem promocji firmy są jej pracownicy, a więc wszyscy powinni nosić ubrania oznaczone marką firmy.
Spółka wdrożyła więc procedurę, zgodnie z którą pracownikom kadry menedżerskiej oraz biurowym zostaną udostępnione ubrania z aktualnej kolekcji, oznaczone logo spółki (ale tylko na metce, niewidocznej dla klientów). Ubrania są udostępniane pracownikom na okres ok. 6 miesięcy. Potem pracownicy mogą je odkupić. Spór sprowadzał się do tego, czy spółka może zaliczyć wydatki poniesione na zakup tych ubrań do kosztów uzyskania przychodu. Uważała, że ma takie prawo, ponieważ jej działania mają na celu reklamę i promocję towarów i w konsekwencji mają związek z osiąganymi przychodami.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie zgodził się ze spółką. Uznał, że udostępniania i korzystania z ubrań wyłączenie przez pracowników kadry menedżerskiej i pracowników biurowych nie można uznać za działanie w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia jego źródła. Nie ma bowiem żadnej pewności, że osoby te ubrane w najnowszą kolekcję będą kojarzone z marką i bezpośrednio przyczynią się do zwiększenia sprzedaży. Ubrania nie mają też charakteru reklamowego, ponieważ logo firmy umieszczone jest tylko na metce produktu.
WSA w Warszawie, a następnie NSA zgodziły się z organem podatkowym. Sądy potwierdziły, że wydatki na stroje dla pracowników biurowych i menedżerów nie mają charakteru reklamowego. Wskazały, że ubiór miałby taki charakter, gdyby nie było wątpliwości, że pochodzi z danej firmy czy z danego sklepu. Ubrania dla pracowników skarżących nie mają natomiast cech charakterystycznych dla marki, takich jak krój, materiał, fason, kolor, deseń i nie są nawet oznaczone logo (powinno być ono umieszczone w sposób widoczny, aby mogło być dostrzeżone przez odbiorców – wtedy spełniałoby swoją reklamową funkcję).
Ponadto, zdaniem sądu, wydatek związany z działalnością gospodarczą będzie kosztem podatkowym, jeżeli równocześnie wystąpi jego związek z przychodem (zabezpieczeniem lub zachowaniem źródła przychodów). ©?