statystyki

Zamieszanie z profesjonalnymi pełnomocnictwami. Trzeba podać adres elektroniczny reprezentanta

autor: Agnieszka Pokojska, Łukasz Zalewski12.01.2016, 07:33; Aktualizacja: 29.01.2016, 10:04
umowa, prawo, prawnik, podpis

Od nowego roku w pełnomocnictwach powinien być wskazany adres elektroniczny pełnomocnikźródło: ShutterStock

Od 1 stycznia organy podatkowe mogą doręczać pisma doradcom podatkowym, radcom prawnym i adwokatom wyłącznie drogą elektroniczną. Aby jednak tak się stało, muszą być spełnione określone warunki. Są z tym niemałe problemy.

reklama


reklama


Ministerstwo Finansów wysłało już dyrektorom izb skarbowych wytyczne dotyczące stosowania nowych przepisów o doręczaniu pism profesjonalnym pełnomocnikom.

Droga elektroniczna

Zmiana wynika z art. 144 par. 5 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym pisma adwokatom, radcom prawnym lub doradcom podatkowym muszą być doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego. W związku z tym od nowego roku w pełnomocnictwach powinien być wskazany adres elektroniczny pełnomocnika. Powinna to zrobić strona, czyli np. podatnik lub płatnik. Jak wynika z art. 144a par. 1 ordynacji, musi jednak spełnić jeden z następujących warunków:

● złożyć podanie przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu podatkowego lub poprzez Portal Podatkowy;

● wnieść o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskazać organowi podatkowemu adres elektroniczny pełnomocnika;

● wyrazić zgodę na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskazać organowi podatkowemu adres elektroniczny pełnomocnika.

W tym ostatnim przypadku to organ podatkowy występuje o wyrażenie zgody na doręczanie pism drogą elektroniczną.

Spełnić wymogi

W praktyce podatnicy ani ich pełnomocnicy nie wiedzą, co mają zrobić np. jeśli trwa już postępowanie podatkowe (wszczęte w 2015 r.), a oni nie podali organowi podatkowemu, który je prowadzi, adresu elektronicznego do doręczeń. Obawiają się, że w takiej sytuacji organy będą doręczać pisma podatnikom, a nie im (skoro nie podali adresu elektronicznego).

Skarżą się też, że na Portalu Podatkowym można podać adres elektroniczny, ale jedynie w sprawach dotyczących karty podatkowej, podatku od spadków i darowizn oraz podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałych podatkach na razie takiej możliwości nie ma.

Pełnomocnikom pozostaje więc podanie adresu elektronicznego skrzynki na platformie ePUAP, ale i tu natrafiają na problemy. Dotyczą one np. postępowań w zakresie podatku od nieruchomości. Organem podatkowym w sprawach tej daniny jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a nie urząd skarbowy. Jednak, jak informuje nasza czytelniczka będąca radcą prawnym i doradcą podatkowym, urzędy miast na razie nie wiedzą nic na temat doręczeń na adres elektroniczny pełnomocnika. – Skoro więc nie mogę zgłosić organowi podatkowemu swojego adresu do kontaktów w formie elektronicznej, to pozostaje mi odbiór pisma w siedzibie organu podatkowego – mówi doradca podatkowy.

Jest też inny problem. Pełnomocnicy otrzymują wezwania z urzędów skarbowych z prośbą o podanie adresu elektronicznego, ale nie wiedzą, jakie dane mają przekazać organowi – czy ma to być adres poczty elektronicznej (e-mail), czy jakiś inny. Zastanawiają się również, czy nie powinni poprosić klientów o złożenie nowego pełnomocnictwa, w którym pojawi się elektroniczny adres pełnomocnika.

Część pełnomocników dowiaduje się o konieczności posiadania adresu elektronicznego na platformie ePUAP, ale problemem jest u nich to, że obecnie nie mają takiego adresu. Jedne organy twierdzą w takiej sytuacji, że pozostaje osobisty odbiór korespondencji. Inne z kolei odpowiadają, że jeśli postępowanie zostało wszczęte w 2015 r., to pisma w dalszym ciągu będą doręczane w formie papierowej.

Wyjaśnienia resortu

Do wielu z tych problemów Ministerstwo Finansów odniosło się w piśmie przesłanym do dyrektorów izb skarbowych 30 grudnia 2015 r. (PK4.8022.45.2015). Wynika z niego, że od 1 stycznia 2016 r. w treści pełnomocnictwa dla adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego strona (m.in. podatnik, płatnik, inkasent) musi podać m.in. adres elektroniczny profesjonalisty. Taki wymóg wynika wprost z art. 138c par. 1 ordynacji podatkowej. Resort wskazuje jednak na przepis przejściowy (art. 24 ustawy nowelizującej ordynację podatkową), zgodnie z którym pełnomocnictwa dołączone do akt sprawy przed 1 stycznia 2016 r. oraz ich urzędowo poświadczone odpisy i uwierzytelnione odpisy, uznaje się za pełnomocnictwa szczególne w rozumieniu art. 138e ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2016 r.

To oznacza – zdaniem MF – że pełnomocnictw dołączonych do akt sprawy przed 1 stycznia 2016 r. nie trzeba uzupełniać o adres elektroniczny pełnomocnika. – W takim przypadku pisma będą doręczane pełnomocnikowi będącemu adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym (art. 144 par. 5 ordynacji podatkowej) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, pod warunkiem że pełnomocnik wniesie o to lub wyrazi zgodę na doręczanie w ten sposób (art. 144a w związku z art. 145 ordynacji podatkowej). Nie ma przy tym znaczenia, czy pełnomocnik taki składa wniosek lub zgodę przed, czy po 1 stycznia 2016 r. – dodaje MF.

Na wątpliwości profesjonalnych pełnomocników odpowiada też Emil Chojnacki, wicedyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, w rozmowie z DGP>>

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

reklama

  • mmm(2016-01-12 16:03) Odpowiedz 73

    Te zmiany można określić jako radosna twórczość nudzących się w MF urzędników. Doskonały przykład jak można zepsuć coś co funkcjonowało dobrze od wielu lat. Brawa dla PO. A urzędnikom PIS w MF proponuję kolejną nowelizację ordynacji podatkowej i dodanie kolejnych kazuistycznych, niepotrzebnych przepisów dotyczących pełnomocnictw i doręczeń. Tak trzymać.

  • aa(2016-01-12 13:39) Odpowiedz 68

    Czy fiskus zapłaci profesjonalistom za obowiązkowy dostęp do internetu? to jakiś absurd czy wszyscy mamy obowiązek posiadania skrzynki email? jak można zmuszać ludzi do czegoś takiego- może niedługo będzie trzeba obowiązkowo mieć chip

  • Cezar(2016-01-12 17:58) Odpowiedz 32

    Nikt w Polsce nie ma obowiązku posiadania konta elektronicznego tym bardziej pełnomocnik profesjonalny. Może ktoś do TK złoży skargę na naruszenie swobód obywatelskich przez ten przepis ordynacji podatkowej? Polska to jednak dziki kraj. Brawo SZczurek.

  • Inspektor(2016-01-12 10:22) Odpowiedz 23

    mogą -to nie znaczy musza!

  • peas(2016-01-12 17:26) Odpowiedz 12

    Widzę, że obietnice PIS-u dotyczące wprowadzenia zawodu doradcy prawnego - już się poszły.... Takie były piękne zamiary - a skończyło się jak zawsze.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

reklama