statystyki

Zaliczki na poczet dostaw w następnym roku obrotowym ujmuje się na koncie Rozliczenia międzyokresowe przychodów

autor: Anna Michalak11.01.2016, 09:42; Aktualizacja: 29.01.2016, 11:04
Sposób ujmowania zaliczek w księgach rachunkowych jest uzależniony od tego, czy mamy do czynienia z zaliczkami otrzymanymi od kontrahentów, czy też wpłaconymi przez jednostkę.

Sposób ujmowania zaliczek w księgach rachunkowych jest uzależniony od tego, czy mamy do czynienia z zaliczkami otrzymanymi od kontrahentów, czy też wpłaconymi przez jednostkę. źródło: ShutterStock

Spółka zajmująca się hurtową sprzedażą materiałów budowlanych otrzymała 22 grudnia 2015 r. przedpłatę w wysokości 10 000 zł na poczet dostawy w następnym roku obrotowym. W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych oraz w bilansie zaliczki otrzymane na poczet dostawy towarów?

Reklama


Reklama


Sposób ujmowania zaliczek w księgach rachunkowych jest uzależniony od tego, czy mamy do czynienia z zaliczkami otrzymanymi od kontrahentów, czy też wpłaconymi przez jednostkę. Otrzymanie przez podatnika VAT zaliczki (przedpłaty czy zadatku) na poczet przyszłej dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się generalnie z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie VAT. Jednocześnie podatnik przyjmujący zaliczkę jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie należności przed wydaniem towaru/świadczeniem usługi. Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy. Wystawienie faktury zaliczkowej powoduje powstanie zobowiązania podatkowego VAT dostawcy i ma wpływ na sumę bilansową. Nie ma natomiast wpływu na wynik finansowy do czasu wydania produktu lub towaru z magazynu. W księgach rachunkowych ujmuje się otrzymaną zaliczkę za pośrednictwem konta Rozliczenia międzyokresowe przychodów.

Z chwilą zrealizowania dostawy lub wykonania usługi, których zaliczka dotyczy, kwotę zaliczki ujętą na koncie Rozliczenia międzyokresowe przychodów zarachowuje się do przychodów operacyjnych. Ewidencja w księgach rachunkowych dostawcy otrzymującego zaliczkę może przebiegać następująco:

1. WB – otrzymana zaliczka na poczet przyszłych dostaw: Wn konto Rachunek bieżący oraz Ma konto Rozrachunki z odbiorcami.

2. Faktura VAT dokumentująca otrzymaną zaliczkę:


Pozostało jeszcze 56% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama