Do końca 2016 r. gminy będą mogły rozliczać podatek na dotychczasowych zasadach , a więc osobno od ich jednostek i zakładów budżetowych
Poinformowało o tym wczoraj Ministerstwo Finansów w komunikacie. Tym samym resort przesunął termin obowiązkowej centralizacji rozliczeń gmin oraz ich jednostek i zakładów budżetowych z 1 lipca 2016 r. na 1 stycznia 2017 r. Docelowo centralizacja ma polegać na tym, że gmina, jej jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe będą składały jedną deklarację VAT. Dziś każda gmina, jednostka i zakład składają deklarację oddzielnie.
Obowiązek centralizacji jest przede wszystkim skutkiem wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie gminy Wrocław z 29 września 2015 r. (C-276/14). Wynikało z niego, że jednostka budżetowa nie jest podatnikiem VAT. Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 26 października 2015 r. (sygn. akt I FPS 4/15) orzekł, że podatnikiem VAT nie jest również zakład budżetowy.
Czas dla samorządów
Trybunał Sprawiedliwości UE nie zgodził się na odroczenie skutków wyroku – na co zwracali dotychczas uwagę eksperci. Ministerstwo postanowiło jednak dać więcej czasu gminom na scentralizowanie rozliczeń VAT. Początkowo, tuż po wyroku TSUE, wyjaśniło, że samorządy mają czas do 1 lipca 2016 r. Wczoraj przesunęło termin o kolejne pół roku. MF dodało, że robi to na prośbę przedstawicieli środowiska samorządowego. W najbliższym czasie – jak zapowiada – ma przedstawić projekt odpowiedniego aktu prawnego.
– Decyzja resortu nie oznacza kwestionowania wyroków – uważa Andrzej Kapczuk, doradca podatkowy i wspólnik w Thedy & Partners. Jego zdaniem odsuwając termin obowiązkowej centralizacji, ministerstwo potwierdza tylko, że do 1 stycznia 2017 r. nie będzie kwestionować rozliczeń VAT jednostek samorządu terytorialnego, które nie skonsolidują VAT zgodnie z wyrokiem TSUE.
Część gmin już po
Ekspert zwraca przy tym uwagę, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby samorządy, którym to się po prostu opłaca (ze względów finansowych lub organizacyjnych) lub nie zamierzają zwlekać z zastosowaniem się do obowiązującej wykładni przepisów, dokonały centralizacji VAT wcześniej, np. od stycznia 2016 r. lub od połowy 2016 r. – Część gmin zresztą już dokonała takiej centralizacji, nierzadko korygując przy okazji swoje wcześniejsze (przeszłe) rozliczenia podatkowe – dodaje Andrzej Kapczuk.
Liderem pod względem centralizacji był Poznań, który po uzyskaniu korzystnego wyroku NSA i interpretacji indywidualnej zdecydował się na centralizację rozliczeń z jednostkami budżetowymi (302 podmioty) od 1 stycznia 2014 r. Jak mówi Barbara Sajnaj, skarbnik Poznania, było to dla miasta wielkie wyzwanie. – Na wprowadzenie jednego numeru NIP miasto miało jedynie trzy miesiące – stwierdza. Pozostałe gminy mają na to ponad rok.