Wystarczy, żeby była napisana zrozumiale dla podatników i dopingowała fiskusa do prowadzenia szybszego postępowania.
Tak swoje propozycje nowej ordynacji podsumowali wczoraj eksperci PwC. Przedstawili je niezależnie od toczących się obecnie w Senacie prac legislacyjnych. Zamierzają zaprezentować je Ministerstwu Finansów i liczą na dialog.
Najważniejsze z propozycji to:
● rozszerzenie zakresu stosowania zasady „in dubio pro tribiutario”;
PwC chce, aby dotyczyła ona także rozstrzygania na korzyść podatnika wątpliwości co do stanu faktycznego w postępowaniu dowodowym. W ubiegłym tygodniu Sejm przyjął taką zasadę w ramach nowelizacji ordynacji w wersji zaproponowanej przez prezydenta Bronisława Komorowskiego. Zakłada ona rozstrzyganie wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego na korzyść podatnika. Niewykluczone jednak, że Senat zmieni jeszcze ten zapis na proponowany m.in. przez Ministerstwo Finansów. Resort chciałby, aby przyjmowano wykładnię korzystną dla strony postępowania, jeżeli pojawią się różne „wyniki wykładni przepisów prawa”. PwC przychylniej ocenia prezydencką wersję klauzuli.
● uproszczenie przepisów i określenie katalogu praw podatnika;
Zdaniem ekspertów nowa ordynacja powinna być napisana w sposób prosty i zrozumiały dla przeciętnego podatnika. Nie może tak jak dziś zawierać zdań wielokrotnie złożonych. Eksperci chcą też, aby jednym z praw podatnika był zakaz podwójnego opodatkowania. Dziś jest ono dopuszczalne np. w sytuacji dziedziczenia zagranicznego spadku.
zmiany dotyczące kontroli podatkowej i skarbowej;
PwC skrytykowało praktykę, w ramach której kontrola skarbowa nie jest formalnie wszczynana, za to urząd kontroli skarbowej żąda od podatników dostarczania dokumentacji, tłumaczeń itp. Za niezbędne eksperci uznają też określenie granicy między postępowaniem kontrolnym a prowadzoną w jego ramach kontrolą podatkową. Chcą też określenia katalogu czynności, które organy mogłyby wykonywać jedynie w ramach kontroli podatkowej.
● gwarancje przestrzegania terminów załatwiania spraw;
Eksperci są też przeciwni obecnemu przedłużaniu postępowań w zakresie np. zwrotu VAT bądź nadpłaty podatku dochodowego. Uważają, że fiskus byłby bardziej zdyscyplinowany, gdyby z przepisów wynikał zakaz wydania decyzji niekorzystnej dla podatnika po upływie terminu wskazanego w drugim bądź trzecim zawiadomieniu o przedłużeniu postępowania. Gdyby postępowanie dotyczyło zwrotu nadpłaty, urzędnicy musieliby w takiej sytuacji w całości uwzględnić żądanie podatnika.
● rozszerzenie zakresu wydawania interpretacji podatkowych;
PwC chce, aby dyrektorzy izb skarbowych interpretowali także przepisy prawa procesowego. Dziś zarówno organy podatkowe, jak i sądy stoją na stanowisku, że jest to niemożliwe. Co więcej, w uchwalonym przez Sejm w ubiegłym tygodniu projekcie nowelizacji wprowadzono nawet zastrzeżenie, że przedmiotem wniosku o interpretację nie mogą być przepisy regulujące „uprawnienia i obowiązki organów podatkowych i organów kontroli skarbowej”.
● wprowadzenie rozprawy mediacyjnej przed organami podatkowymi;
Zdaniem ekspertów ordynacja powinna zawierać instrumenty, które pozwolą dojść podatnikowi i fiskusowi do kompromisu, bez wszczynania postępowania odwoławczego bądź sądowego. Takie porozumienia byłyby wiążące, ale poddane też kontroli wyższej instancji. Ich wykaz byłby jawny, a te, które dotyczyłyby korporacji międzynarodowych, mogłyby być przedmiotem wprowadzanej obecnie przez Brukselę automatycznej wymiany informacji – proponują eksperci. Ich zdaniem należy też wprowadzić instytucję ugody administracyjnej.