statystyki

Saldo Wn konta "Rozliczenie zakupu" pokazuje stan dostaw w drodze

autor: Anna Michalak16.03.2015, 09:08; Aktualizacja: 16.03.2015, 09:25
pieniądze-złoty-waluty

Koniec roku niesie za sobą obowiązek właściwego rozliczenia kosztów występujących na przełomie dwóch lat podatkowychźródło: ShutterStock

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu hurtowym materiałami budowlanymi. Ponadto wykonuje usługi budowlane, zlecając je podwykonawcom. Pod koniec grudnia ubiegłego roku otrzymaliśmy od kontrahenta fakturę za dużą dostawę towarów w wysokości 35 200 zł netto. Jednak towary te zostały dostarczone dopiero 10 stycznia 2015 r. Natomiast do 10 marca 2015 r. nie otrzymaliśmy faktury potwierdzającej wykonanie w grudniu 2014 r. usługi budowlanej przez naszego podwykonawcę w kwocie 15 000 zł netto. Jak należy ująć te zdarzenia w księgach i wykazać w bilansie?

Reklama


Koniec roku niesie za sobą obowiązek właściwego rozliczenia kosztów występujących na przełomie dwóch lat podatkowych. Prawidłowe rozliczenie kosztów jest niezbędne w celu ustalenia wyniku finansowego i sporządzenia sprawozdania finansowego jednostki. Istotnego znaczenia nabierają również różnice dotyczące momentu poniesienia kosztu dla celów bilansowych i podatkowych. Różnice te wpływają na ostateczny kształt sprawozdania finansowego.

Aby prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty dotyczące danego roku, trzeba właściwie wyodrębnić dostawy w drodze oraz dostawy i usługi niefakturowane na koniec roku obrotowego. Do ewidencji rozliczania zakupu rzeczowych składników aktywów obrotowych (materiałów, towarów) oraz usług służy konto 30 „Rozliczenie zakupu”. Ewidencja na tym koncie umożliwia skonfrontowanie danych wynikających z dokumentów zakupu wystawionych przez kontrahentów z danymi wynikającymi z dokumentów potwierdzających przyjęcie dostaw lub odbiór wykonanych usług – w celu ustalenia ewentualnych rozbieżności ilościowych czy wartościowych. Stosowanie konta 30 „Rozliczenie zakupu” pozwala na wyodrębnienie wartości:

● dostaw w drodze (zafakturowanych, które jeszcze nie dotarły do jednostki) oraz

● dostaw niefakturowanych (odebranych, w stosunku do których jednostka nie otrzymała dokumentów zakupu).

Przepisy ustawy o rachunkowości nie formułują obowiązku stosowania konta 30 „Rozliczenie zakupu”. Decyzję w tym zakresie podejmuje kierownik jednostki, ustalając przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości. W skład dokumentacji tych zasad wchodzi m.in. zakładowy plan kont, który określa wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej. Wynika to wprost z ustawy o rachunkowości.


Pozostało jeszcze 57% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama