statystyki

Odliczanie VAT od paliwa: Fiskus jedną ręką właścicielom aut firmowych daje, a drugą im zabiera

autor: Grażyna Leśniak23.10.2012, 07:00; Aktualizacja: 23.10.2012, 07:53
  • Wyślij
  • Drukuj
Samochód

Samochódźródło: ShutterStock

Od 2014 r. przedsiębiorcy mają zyskać możliwość odliczenia połowy VAT od paliwa, ale stracą 50 proc. podatku od innych wydatków eksploatacyjnych, które dziś odliczają w całości.



Od 2014 r. Ministerstwo Finansów chce zmienić zasady opodatkowania samochodów osobowych wykorzystywanych w firmach. Pojawi się nowe ograniczenie – przedsiębiorcy będą mogli odliczyć tylko 50 proc. VAT od kosztów eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem aut firmowych (dziś odliczają ten podatek w całości). Na osłodę dostaną prawo do odliczenia 50 proc. VAT od paliwa (dziś nie mogą odliczać VAT).

– To bardzo nieprzemyślany pomysł – ocenia Marcin Chomiuk, doradca podatkowy, partner w dziale prawno-podatkowym PwC.

Jak podkreśla, koszty użytkowania samochodu to drugie tyle, ile trzeba wydać na jego kupno.

– Jesteśmy jednym z niewielu krajów UE, gdzie ludzie wykorzystujący samochody do prowadzonej działalności gospodarczej nie mają prawa do pełnego odliczenia VAT od paliwa, a w przyszłości także od kosztów eksploatacyjnych – dodaje ekspert PwC.

– Stracą przedsiębiorcy, którzy jeżdżą sporadycznie albo mają samochody starsze, wymagające sporych nakładów na naprawy. Uniemożliwienie im odliczenia 50 proc. VAT od kosztów eksploatacyjnych może być dla nich bardzo bolesne – uważa Przemysław Skorupa, doradca podatkowy z firmy Deloitte.

Zwłaszcza że chodzi nie tylko o odliczenie VAT od przeglądów, lecz i od kosztów napraw.

Eksperci do propozycji MF podchodzą z umiarkowanym optymizmem. Nie mają np. pewności, czy resort nie zdecyduje się wprowadzić do ustawy o VAT definicji kosztów eksploatacyjnych, która w praktyce stanie się kolejnym polem do sporów z fiskusem.

– Zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i od osób prawnych istnieją ograniczenia możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów użytkowania samochodu, co rodzi problemy. Nie wiadomo np., czy czynsz wynajmu samochodu można zaliczać do kosztów używania, czy nie. Orzecznictwo nie jest jednolite, bo w 2010 r. NSA wydał wyrok, że czynsz najmu stanowi taki koszt używania, a w marcu 2012 r. ten sam sąd orzekł, że czynsz najmu kosztem nie jest. Wątpliwości dotyczą też opłat za korzystanie z autostrad czy parkingów – zauważa Marta Szafarowska, doradca podatkowy, partner w spółce MDDP.

I dodaje: – Wprowadzenie ograniczeń prawa do odliczenia na gruncie VAT oznacza powstanie wielu wątpliwości co do zakresu rozumienia pojęcia wydatków eksploatacyjnych. Nie ułatwi to życia podatnikom, bo zarówno w przypadku samochodów w leasingu, jak i aut wynajmowanych będą musieli – podobnie jak dziś – prowadzić odrębną ewidencję, aby wiedzieć, w którym momencie przekraczają próg 50 proc. albo 8 tys. zł (taki ma być nowy limit odliczenia VAT przy kupnie auta, leasingu lub jego wynajmie).

– Problem pojawi się chociażby przy odszkodowaniach, bo firmy będące podatnikami podatku VAT dostają kwotę netto – podkreśla Jerzy Martini, doradca podatkowy z kancelarii Martini i Wspólnicy.

Przemysław Skorupa zwraca uwagę, iż niewiadomą jest też to, co ministerstwo zrobi z opodatkowaniem wykorzystania samochodów służbowych do celów prywatnych.

– Skoro MF zakłada możliwość odliczenia jedynie części VAT, uzasadniając to faktycznym wykorzystywaniem samochodów służbowych również do celów prywatnych, to użytek prywatny nie powinien być traktowany jako czynność opodatkowana VAT – zaznacza.

Pomysły MF będą wymagały zgody Komisji Europejskiej.

– Biorąc pod uwagę długość tego procesu, maksymalnie 8 miesięcy, należy zakładać, że MF właśnie rozpoczyna działania w tym zakresie, tak aby w połowie 2013 r. dysponować zgodą i wtedy rozpocząć proces legislacyjny. Zgoda taka prawdopodobnie zostanie Polsce udzielona, chociaż zapewne będzie ograniczona czasowo – mówi Roman Namysłowski, doradca podatkowy, senior manager w dziale podatkowym Ernst & Young.






  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 10

  • 1: krzyś z IP: 83.23.75.* (2012-10-23 08:09)

    wprowadzić podatek od szkodliwej działalności mafiozów z POpapranej koalicji lub sąd dorażny nad tą bandą.

  • 2: Majster z IP: 94.42.104.* (2012-10-23 09:47)

    Przepisy idące od lat w kierunku ucinania wszystkiego,co się da dla przedsiębiorców, prowadzą do stagnacji i braku możliwości rozwoju i ograniczania perspektyw na dalsze funkcjonowanie w tym kraju.Kiedy w reszcie kolejne rządy zrozumieją,że to siła napędowa gospodarki.Od lat tłamszone możliwości zapewne wybuchną w końcu i wywieziemy kogo trzeba na taczkach...

  • 3: wjw z IP: 87.248.68.* (2012-10-23 09:52)

    A potem będą zarobki MF na interpretacjach jak to g...o stosować a kontrole skarbowe będą miały pole do popisu i swobodnej interpretacji.

  • 4: mim z IP: 83.14.71.* (2012-10-23 10:33)

    Jak zapewnie wiecie działalność gospodarcza prowadzona zgodnie z przepisami jest w miarę bezpieczna prawnie. W przepisach: CIT, PIT, VAT jest mowa o przychodach i kosztach uzyskania przychodu i jako wielkość wtórna o podatku VAT i to wszystko ma być związane z działalnością gospodarczą. Więc wytłumaczcie mi gdzie jest napisane że przewóz dupy prezesa i jego króliczarni z domu do firmy, na zakupy do galerii handlowych i na wypady wekendowe to koszt uzyskania przychodu? Dlaczego bankowóz bentley jest tańszy od bentleya o 200 kzł? Czy o taką równość prowadzenia DG walczycie?

  • 5: bazgrus z IP: 212.160.172.* (2012-10-23 12:33)

    Do mim
    Ale jak chcesz sprawdzić czy ktoś akurat jedzie w celach służbowych czy prywatnych?

    Swoją droga to czy my jeszcze jesteśmy Państwem czy KE decyduje już o polskich podatkach?

  • 6: zagwostek z IP: 83.168.106.* (2012-10-23 15:59)

    Powiedzmy, że wydam na paliwo 799,50 zł brutto (650 zł netto).
    Dzisiaj mogę odliczyć 100% wartości netto, VATu- nic.

    Np. dla kwoty przychodu 5000 zł *18% daje 900 zł podatku.
    Odliczając paliwo - do zapłaty mam 783 zł (zyskuję 117 zł).

    Po zmianach z kwoty netto zyskam mniej - 58,5 zł, ale dojdzie 50% VAT - 75 zł, razem 133,50 zł. Czyli w stosunku do bieżącej sytuacji zyskam, a nie stracę.

    Czy jest inaczej?

  • 7: ja z IP: 77.255.206.* (2012-10-23 18:36)

    do zagwotek
    teraz możesz do kup wliczyć również vat

  • 8: przedsiębiorca z IP: 188.47.77.* (2012-10-23 20:21)

    A ja już mam dość prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Po 30 latach działal ności gospodarczej wymiękam. Zwalniam 15 osób, a sam będę starał się o bezrobocie. Będę miał ubezpieczenie, a w związku z doświadczeniem, "jakoś sobie poradzę".

  • 9: jan z IP: 93.154.238.* (2012-10-26 19:15)

    zastanawiam się czy jeżeli Premiera odwożą do domu ( po pracy ) to czy naliczany jest z tego tytułu dochód do opodatkowania ? W końcu samochód służbowy używany jest do celów prywatnych .

  • 10: man z IP: 31.182.171.* (2012-10-28 21:05)

    wreszcie coś ,, uprościli,, alleluja

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie