Wiceminister finansów Maciej Grabowski dodał, że proponowane zmiany zlikwidują odmienne traktowanie samochodów osobowych i samochodów z tzw. "kratką".
"Od 2014 r. wskutek wygaśnięcia obecnej derogacji od przepisów unijnych doszłoby do zróżnicowania podatkowego między samochodami osobowymi a pojazdami, które nie są samochodami osobowymi, ale funkcjonalnie są niemal identyczne jak samochody osobowe (w szczególności dotyczyłoby to samochodów z tzw. +kratką+). Sytuacja taka nie tylko w sposób sztuczny wpłynęłaby na kształt rynku tego rodzaju pojazdów w Polsce, lecz również uniemożliwiłaby racjonalną kontrolę wykorzystania tych pojazdów do celów działalności gospodarczej" - powiedział PAP Grabowski.
Wiceminister finansów poinformował, że w celu uniknięcia niepożądanych efektów MF zamierza wystąpić do Komisji Europejskiej z wnioskiem o kolejną derogację umożliwiającą określenie nowych zasad odliczania podatku VAT przy nabyciu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych (w tym samochodów z "kratką"), paliw oraz innych wydatków eksploatacyjnych do tych pojazdów.
"Realizacja tego wniosku zlikwidowałaby ewentualne odmienne traktowanie samochodów osobowych i samochodów z +kratką+. Na szczególnych zasadach pozostawiono by zasadniczo jedynie niektóre pojazdy specjalne oraz pojazdy przeznaczone głównie do przewozu towarów" - podkreślił Grabowski.
"Dla pojazdów objętych przyszłą derogacją nowy limit odliczeń wyniósłby 50 proc. kwoty podatku naliczonego, obecnie wynosi on 60 proc., a limit kwotowy ograniczenia w odliczaniu wzrósłby z 6 tys. zł do 8 tys. zł. Konsekwentnie do przyjętych założeń planuje się wprowadzenie możliwości dokonania 50 proc. odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu tych pojazdów oraz pozostałych wydatków związanych z ich eksploatacją" - dodał.
Resort finansów planuje wprowadzić zmiany od 1 stycznia 2014 roku.