statystyki

Deklaracje VAT-7 oraz PCC-3 można przesyłać bez e-podpisu

Łukasz Zalewski01.10.2012, 07:01; Aktualizacja: 01.10.2012, 07:47
  • Wyślij
  • Drukuj
Komputer

źródło: ShutterStockKomputer

Od dziś przedsiębiorcy mogą przesyłać trzy deklaracje VAT oraz deklarację PCC-3 przez internet bez e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem.



Uproszczenia w przesyłaniu deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D oraz PCC-3 drogą elektroniczną dotyczą wyłącznie osób fizycznych. VAT-7 to najczęściej składana deklaracja przez internet. Jak wynika z danych resortu finansów za ostatnie cztery dni (24 – 27 września), podatnicy przesłali ponad 165 tys. formularzy VAT-7 oraz 681 formularzy PCC-3. Termin składania deklaracji miesięcznych VAT-7 upływa 25. dnia każdego miesiąca. Deklarację PCC-3 trzeba natomiast składać incydentalnie, np. w związku z zakupem samochodu lub ustanowieniem hipoteki po uzyskaniu kredytu w banku.

Uproszczenia w e-VAT wynikają z rozporządzenia ministra finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone. Do momentu zamknięcia tego numeru DGP rozporządzenie nie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw, ale – jak poinformował nas resort finansów – minister je podpisał. Publikacja jest więc jedynie dopełnieniem formalności.

Dzięki zmianie osoby fizyczne nie będą więc musiały kupować zestawu do e-podpisu, który kosztuje 200 – 300 zł. Wystarczy, że podadzą pięć cech osobowych (cech weryfikacyjnych), a więc imię, nazwisko, datę urodzenia, identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL) oraz kwotę przychodów z zeznania rocznego sprzed dwóch lat (teraz z 2010 r.). Ta ostatnia informacja pozwoli ustalić, czy osoba składająca deklarację nie podszywa się pod inną osobę.

Przypomnijmy, że powyższe dane zastępują e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem również w przypadku składania zeznań rocznych PIT. Taka możliwość istnieje od dwóch lat i z roku na rok e-PIT-y cieszą się większą popularnością wśród podatników. W tym roku, rozliczając się za 2011 r., osoby przesłały do fiskusa ponad 2 mln zeznań rocznych. Rośnie też popularność innych e-deklaracji. Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, od początku tego roku podatnicy przesłali łącznie prawie 10 mln formularzy podatkowych przez internet, podczas gdy w całym 2011 r. podatnicy przesłali ich prawie dwukrotnie mniej – 6,6 mln.

W praktyce podatnicy będą musieli pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl formularze interaktywne, wypełnić je tak samo jak w przypadku formularzy papierowych, podpisać i wysłać do właściwego urzędu skarbowego. Po wysłaniu podatnik będzie musiał pobrać urzędowe poświadczenie odbioru, które jest dowodem złożenia deklaracji w terminie. Na poświadczeniu znajduje się bowiem m.in. data przesłania e-deklaracji.

Osoby prawne, które będą chciały wysłać deklaracje VAT i inne drogą elektroniczną, w dalszym ciągu będą musiały mieć e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem. W praktyce jednak na rynku oprogramowania komputerowego istnieje wiele programów, które pozwalają zautomatyzować przesyłanie e-deklaracji. W oprogramowaniu finansowo-księgowym stosuje się specjalne aplikacje, które pozwalają niemal automatycznie podpisać e-deklarację i wysłać ją do fiskusa. Sam proces przygotowania formularza podatkowego również jest zautomatyzowany.

Aby wysłać e-deklarację VAT, podatnik – osoba fizyczna będzie musiał podać:
● imię
● nazwisko
● identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL)
● datę urodzenia




Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Komentarze: 6

  • 1: sn z IP: 94.75.72.* (2012-10-02 07:12)

    Nareście idzie w dobrym kierunku, ile lasów i czasu zaoszczędzimy z tytułu wysyłania tych dokumentów oraz jakie ułatwienia dla US . Nadesłane dane elektronicznie łatwo przetworzyć w systemie , mniej pracy dla US,mniej kosztów.

  • 2: skarbona z IP: 62.69.236.* (2012-10-02 08:12)

    do Sn
    I ty myślisz, że te VAT-7 to same do systemu wskakują? Tak to tylko w ...
    Do weryfikacji i przerzucenia (RĘCZNIE!) do odpowiedniego programu rozliczającego podatek potrzebny człowiek. I tak jest w wypadku każdego druku przesłanego elektronicznie.
    Lasy są chronione? Te deklaracje są drukowane w urzędach.
    Mniej kosztów? Pewnie kartony z papierem do ich drukowania to za darmo rozdają?
    O święta naiwności...

  • 3: adam z IP: 164.127.162.* (2012-10-02 08:45)

    nareszcie nie będę musiał wydawać kasy na paliwo i niszczyć środowiska, stać w kolejkach i brać papieru z qmatika lasy odetchną. W końcu czekałem na to tyle lat i się doczekałem. A tym co nie odpowiada to chyba na białorusi jest tak jak pisze skarbona.

  • 4: skarbona z IP: 62.69.236.* (2012-10-02 09:23)

    do 3.
    Zapraszam do siebie. Zobaczysz.
    Jak to powiedział klasyk: ciemny lud wszystko kupi :)

    Ps. też wydasz na papier (podatki, za które urzędy funkcjonują [płacisz podatki czy ciągle na stracie?]) i też zniszczysz lasy (w urzędzie wydrukują, na papierze z tych lasów). Pośrednio, ale tak jest.
    Na paliwo nie wydasz... hmmm jak nie będziesz tego paliwa wrzucać w koszty i tym samym obniżać sobie podatek to wtedy może to będzie argument,. a tak? śmieszne!
    A argument o Białorusi świadczy o tobie.

  • 5: lol z IP: 145.237.75.* (2012-10-03 09:23)

    Skarbona to chyba w Twoim us drukują. Nie powinno się drukować i większość us tego nie robi, bo i po co.

  • 6: adam z IP: 46.113.207.* (2012-10-03 09:59)

    do skarbony
    śmieszny i prymitywny to taki typ co nic nie widział i tylko potrafi się modralować i wszystko krytykować typowa dla prostaka. Najlepiej to niech nic się nie zmienia niech będzie tak jak było.


Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
serwisy tematyczne w GazetaPrawna.pl