Internet to coraz popularniejszy środek komunikacji podatników z organami podatkowymi. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. Mogą oni korzystać z kilku systemów udostępnionych przez administrację: e-Deklaracje, e-Zefir oraz ePUAP.

Spośród trzech systemów najbardziej popularny jest ten pierwszy. Służy on do wysyłania deklaracji i zeznań podatkowych przez internet. Przedsiębiorcy mogą za jego pomocą wysyłać formularze PIT, CIT, VAT, PCC i inne. Jeśli przykładowo osoba wyjeżdża za granicę, a musi złożyć deklarację VAT, będzie to mogła uczynić z każdego miejsca na świecie, pod warunkiem że będzie miała komputer i dostęp do sieci. Do wysłania e-deklaracji potrzebny też jest e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem oraz odpowiedni formularz podatkowy.

Większe firmy mogą w ogóle zautomatyzować wysyłkę e-deklaracji. Wystarczy specjalna nakładka czy moduł do oprogramowania finansowo-księgowego, który pozwala na wysyłanie dokumentów elektronicznych do fiskusa. Proces wysyłki może być zorganizowany w ten sposób, że program księgowy generuje deklarację, jest ona automatycznie opatrywana podpisem elektronicznym, a następnie wysyłana. Zarząd lub księgowy dostaje jedynie raport potwierdzający wypełnienie obowiązku podatkowego.

Osoby fizyczne również mogą korzystać z e-deklaracji. Zwykle system wykorzystują do wysłania e-zeznania rocznego. Jeśli jednak ktoś podczas wakacji przypomni sobie np. o przychodzie, którego w zeznaniu nie wykazał, może za pośrednictwem internetu wysłać korektę e-PIT. Wystarczy wtedy podać pięć cech osobowych, które zastępują podpis elektroniczny, i korektę przesłać do urzędu skarbowego. Jedyny problem, jaki może mieć podatnik, to posiadanie na wakacjach pierwotnego zeznania rocznego. Jeśli jednak wysyłał PIT z laptopa i tam go zapisał, to nie będzie miał problemu.

Firmy mogą też wysyłać e-deklaracje akcyzowe. W tym przypadku muszą skorzystać z systemu e-Zefir. Podobnie jak w przypadku formularzy VAT, muszą taką deklarację opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym. Przez internet można załatwić również sprawy związane z rozliczeniem podatku od nieruchomości. Firmy mogą składać deklaracje na ten podatek, np. po zakupie budynku lub jego wybudowaniu, a osoby fizyczne informacje o budynkach i obiektach budowlanych, np. po zakupie mieszkania. W tym celu trzeba skorzystać z platformy ePUAP. Podatnicy mogą napotkać dwie trudności. Po pierwsze, muszą wcześniej uzyskać tzw. zaufany profil lub posiadać e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem. Po drugie, gmina, do której chcą złożyć deklarację lub informację, musi być na platformie ePUAP (trzeba to sprawdzić). Wszyscy podatnicy mogą również złożyć przez internet wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Dyrektorzy izb skarbowych, którzy wydają interpretacje, udostępnili takie usługi na ePUAP.

Podatnicy mogą wysłać e-deklaracje, jeśli posiadają:
● właściwy formularz interaktywny (wystarczy go pobrać ze strony e-deklaracje.gov.pl lub mf.gov.pl),
● bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem lub podadzą pięć cech osobowych, jeśli osoba składa zeznanie roczne lub jego korektę (imię, nazwisko, datę urodzenia, identyfikator podatkowy, kwotę przychodu z poprzedniego zeznania rocznego).