statystyki

Nowy sposób na ominięcie akcyzy: limuzyny przerobione na pomoc drogową

autor: Ewa Matyszewska29.02.2012, 07:25; Aktualizacja: 29.02.2012, 12:44
  • Wyślij
  • Drukuj

Podatnicy znaleźli sposób na ominięcie akcyzy przy sprowadzaniu luksusowych samochodów z zagranicy. Takie oszustwo może jednak szybko wyjść na jaw.





W internecie i prasie coraz częściej pojawiają się ogłoszenia oferujące przystosowanie sprowadzonego z zagranicy samochodu do wymogów auta ciężarowego lub specjalnego, np. pomocy drogowej. Takie pojazdy nie podlegają w Polsce akcyzie. Cena przeróbki to kilka tysięcy złotych.

– Tego typu oferty wzbudzają szczególne zainteresowanie wśród osób chcących sprowadzić do kraju drogie, luksusowe auta z silnikiem o pojemności powyżej 2 litrów – potwierdza Dariusz Powaga, doradca podatkowy w Kancelarii Prawno-Podatkowej w Wodzisławiu Śląskim.

Dlaczego? Akcyza od takiego pojazdu wynosi 18,6 proc. (dla aut o silniku do 2 l akcyza wynosi 3,1 proc.). Kilkuletnie audi Q7 czy porsche cayenne można kupić poza Polską za ok. 100 tys. zł. Danina dla fiskusa od tej kwoty wyniesie 18,6 tys. zł. Nic więc dziwnego, że kupujący próbują uniknąć jej zapłaty. Problem tylko w tym, że przeróbki robione tylko po to, by uniknąć podatku, mogą podatnika słono kosztować.

Dariusz Powaga potwierdza, że nie ma akcyzy na tego typu pojazdy, o ile są to faktycznie samochody pomocy drogowej, skonstruowane na podwoziu pojazdu ciężarowego, i zostaną zakwalifikowane przez organy celne do pozycji CN 8705.

Stefan Majerowski, ekspert w Ernst & Young, zwraca uwagę, że głównymi warunkami uznania danego pojazdu za samochód osobowy jest objęcie go pozycją CN 8703 Nomenklatury Scalonej i jednoczesne przeznaczenie go do przewozu osób.

– W praktyce oznacza to, że pojazd zaklasyfikowany do grupowania CN 8703 będzie podlegał akcyzie wyłącznie przy nadaniu mu przeznaczenia do przewozu osób – tłumaczy ekspert z Ernst & Young.

Przeznaczeniem samochodów pomocy drogowej jest przewóz innych pojazdów. Co więcej, ze względu na wynikający z zasad ruchu drogowego brak możliwości przewozu samochodem pomocy drogowej osób (poza pasażerem w przedniej kabinie) należy uznać, że zasadniczym przeznaczeniem takich aut nie jest przewóz osób. W rezultacie auta pomocy drogowej nie powinny podlegać akcyzie.

Decydując się na przerobienie limuzyny, musimy mieć na względzie to, że samochód ten zyska status pojazdu specjalnego lub ciężarowego, o czym będą świadczyć zapisy w dokumentach. Jednak to jeszcze niczego nie przesądza w zakresie opodatkowania. Wystarczy bowiem, że samochód zbada biegły lub funkcjonariusz celny i zostaną wskazane wszystkie pozorne zabiegi mające na celu zmianę przeznaczenia pojazdu.

– Jest wręcz niemożliwe z punktu technicznego i ekonomicznego faktyczne przerobienie samochodu klasy luksusowej na ciężarówkę lub na pojazd pomocy drogowej – ocenia Dariusz Powaga.

Takie działanie jest bezprawne, ryzykowne i może narazić na dodatkowe koszty, których już nie wyegzekwujemy od oferujących usługi przystosowania sprowadzonego samochodu do wymogów auta ciężarowego lub specjalnego.

– Nikt zdrowo myślący nie przerabia audi Q7 na ciężarówkę lub na pomoc drogową, gdyż takie pojazdy, chociaż innych marek, są dostępne na rynku bez przeróbek – ocenia Dariusz Powaga.

Warto też wiedzieć, że wydziały komunikacji przesyłają po zarejestrowaniu auta organom celnym dokumentację określonych marek samochodów w celu sprawdzenia, czy pojazdy te nie podlegają akcyzie. Możemy mieć również pecha podczas kontroli na drodze przeprowadzonej przez celników, gdy nasze luksusowe porsche zarejestrowane jest jako pojazd pomocy drogowej, podczas gdy nawet dla niefachowca nie ma on nic wspólnego z pojazdem ciężarowym czy specjalnym.

Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy można było zaniżać wartość auta na rachunku lub w umowie i w ten sposób płacić mniejszy podatek. Stąd poszukiwanie przez sprowadzających samochody z zagranicy innych rozwiązań. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przekształcenie samochodu osobowego w pojazd specjalny czy ciężarowy w większości przypadków skończy się naliczeniem akcyzy wraz z odsetkami. Na takie działania organy celne mają pięć lat.

Stanowisko Ministerstwa Finansów

Opodatkowaniu akcyzą podlegają samochody, które są objęte pozycją Nomenklatury Scalonej (CN) 8703. Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W przypadku gdy pojazd będący pomocą drogową nadal będzie klasyfikowany do kodu CN 8703, będzie podlegał podatkowi akcyzowemu.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 10

  • 1: Michał z IP: 95.51.103.* (2012-02-29 08:19)

    Polak potrafi. Tylko się śmiać. ;D

  • 2: WojtekS z IP: 83.22.110.* (2012-02-29 09:33)

    Państwo łupi to obywatel kombinuje.
    Gdyby Państwo nie łupiło to obywatel swój czas i kreatywność wykorzystywał w biznesie i Państwo i tak zarobiłoby swoje, a tak obywatel wciąż musi ścigać się z fiskusem, kto zgarnie więcej.

  • 3: karqwka z IP: 31.63.30.* (2012-02-29 12:20)

    I po co te dziwne kombinacje? Najprościej jest przerobić SUVa (może być nawet luksusowy) na pług śnieżny, przeróbka niewielka, przez większą część roku samochód jeździ bez pługa a w zimie zakładamy pług i możemy sobie np. wjazd odśnieżyć :)

  • 4: izka z IP: 145.237.110.* (2012-03-01 08:28)

    wstyd mi za tych ,,obywatelii", którzy nieustannie kombinują, uczciwie pracującego w Polsce nie stać na zakup Q7 czy porsche, myslę że już najwyższy czas wziąć się za nieuczciwych kombinatorów, i przypomniec sobie co to uczciwośc, prawość i godność.

  • 5: Kefas z IP: 77.185.179.* (2012-03-04 00:15)

    szanowna redakcjo : Pan Powaga chyba czerpie wiadomości z infolinii Urzędu Celnego. Przede wszystkim MF zgodnie przyznaje i stwierdza w oficjalnych pismach takie jak odpowiedzi na interpretacje podatkowe, że ani ono ani żaden urząd kontroli skarbowej nie jest uprawnione w Polsce do weryfikacji, czy ocena podatnika w sprawie kategoryzacji przedmiotu opodatkowania do takiej czy innej kategoryzacji kodów CN, była właściwa. w transakcjach wewnątrz unijnych. To znaczy ,że jeżeli podatnik z charakteryzował samochód do oceny, że jest to samochód ciężarowy, bo to poświadczały zagraniczne dokumenty pojazdu. więc jest to kod CN 8704 sam. ciężarowy, a UC nie ma uprawnień ustawowych by twierdzić, że było inaczej.

    Kolejna sprawa kompromitująca MF
    to to że definicja samochodu ciężarowego w odniesieniu do kodów CN jest inna w Monitorze Polskim, a inna jest definicja CN przez Komisję Europejską.
    Stąd Komisja Europejska dopuszcza szyby w panelach bocznych części towarowej, a już MP nie , a jest tylko jedna z istotnych różnic .
    Polskie MF nie jest uprawnione do interpretacji ustaw unijnych a jedynie do ich bezpośredniego tłumaczenia , czy nie jest to żałosne.

    Chciałbym wiedzieć dlaczego MF tak mocno różnicuje stawkę akcyzy na pojemność do 2 l. i powyżej 2l. Warto w tym miejscu zaznaczyć,że MF łamie nie tylko ustawy unijne, ale Polską konstytucje opodatkowując ten sam przedmiot różnymi tak mocno zróżnicowanymi stawkami podatkowymi. Warto w tym miejscu zaznaczyć że kody nomenklatury scalonej CN rozróżniają np dla diesla pojemności do 1500 cm, od 1500 cm do 2500 cm i powyżej 2500 cm. Oznacza to że te same pojazdy gdzie do deklaracji akcyzowej wpisujemy ten sam kod CN je identyfikujący nie tylko samochód ale też jego pojemność i rodzaj silnika, może być opodatkowany zarówno stawką 3,1% jak i dyskryminującą 18,6 %
    Jeżeli fiskus uważa samochody powyżej 2 litrów za towar ekskluzywny to dlaczego opodatkowuje karetki pogotowia , a jeżeli fiskalny to dlaczego tak mocno zróżnicowuje stawki. I to ma być praworządne państwo. To państwo które dla doraźnych celów budżetowych jest gotowe łamać prawa podatników, z nadzieją że za ich wyczyny zapłaci kolejna ekipa rządząca, a oni będą już tylko w ławach opozycji

  • 6: Łukasz z IP: 79.184.235.* (2013-02-13 09:41)

    Żyjemy w kraju, w którym obywatele są okradani zgodnie z prawem przez rządzących, więc nic dziwnego, że muszą kombinować. Brawo za pomysłowość. Kolejny raz ludzie przedsiębiorczy pokazują, że nie dadzą się bezkarnie okradać.

  • 7: piotr z IP: 80.55.215.* (2013-04-16 19:13)

    mam pytanie przyslowiowy pan nowak prywatnie lub jego firma sprowadza z uni europejskiej samochod np.q7 jako cieżarowy do polski nie placi akcyzy po czym kupuje go do firmy inny nowak i przerabia go w polsce na samochód osobowy.pytanie. kto w razie kontroli e.t.c.ma zwrucic ewentualna akcyze.

  • 8: przekręt z IP: 83.28.182.* (2013-09-15 11:56)

    "uczciwie pracującego w Polsce nie stać na zakup Q7 czy porsche" - izka, chcesz się spotkać ze mną w sądzie za takie szkalowanie ludzi, uczciwa Polko? Jak w tym kraju ma być dobrze, skoro etosem jest bycie gołod... i jeszcze dorabianie do tego bzdur obrażających normalnych ciężko pracujących ludzi, którzy dzięki tej pracy się bogacą... Żenada.

  • 9: MM z IP: 83.22.243.* (2014-05-27 17:42)

    Ponawiam pytanie piotra:
    Jeżeli nabyłem pojazd - w dowodzie rejestracyjnym pisze osobowy, na fakturze osobowy, a był sprowadzony przez inną instytucję jako pomoc drogowa, zarejestrowana i ponownie przerejestrowana jako osobowa - to czy celnicy mają prawo mnie ścigać za akcyzę? bądź zarekwirować pojazd? czy tego kto sprowadził ten pojazd i tak nakombinował? Przecież ja nie wiem o tym czy była zapłacona akcyza, bo kupuję samochód osobowy?

  • 10: pln z IP: 95.41.98.* (2014-11-14 14:12)

    Polak to dziad. Nawet jak się z czasem dorobi to dziadem będzie, bo to leży w mentalności i jej się nie zmieni. Dlatego w ogóle nie utożsamiam się z ludźmi wśród których żyję, bo nie czuję się mentalnie Polakiem. Język, historia, kraj w pojęciu geograficznym owszem, ale ludzie z ich mentalnością... nie.

    W Niemczech zarabia się godziwe pieniądze to i ludzie normalnie je wydają, a nie kombinują na każdym kroku jak przyciąć w chu...

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie