W internecie i prasie coraz częściej pojawiają się ogłoszenia oferujące przystosowanie sprowadzonego z zagranicy samochodu do wymogów auta ciężarowego lub specjalnego, np. pomocy drogowej. Takie pojazdy nie podlegają w Polsce akcyzie. Cena przeróbki to kilka tysięcy złotych.

– Tego typu oferty wzbudzają szczególne zainteresowanie wśród osób chcących sprowadzić do kraju drogie, luksusowe auta z silnikiem o pojemności powyżej 2 litrów – potwierdza Dariusz Powaga, doradca podatkowy w Kancelarii Prawno-Podatkowej w Wodzisławiu Śląskim.

Dlaczego? Akcyza od takiego pojazdu wynosi 18,6 proc. (dla aut o silniku do 2 l akcyza wynosi 3,1 proc.). Kilkuletnie audi Q7 czy porsche cayenne można kupić poza Polską za ok. 100 tys. zł. Danina dla fiskusa od tej kwoty wyniesie 18,6 tys. zł. Nic więc dziwnego, że kupujący próbują uniknąć jej zapłaty. Problem tylko w tym, że przeróbki robione tylko po to, by uniknąć podatku, mogą podatnika słono kosztować.

Dariusz Powaga potwierdza, że nie ma akcyzy na tego typu pojazdy, o ile są to faktycznie samochody pomocy drogowej, skonstruowane na podwoziu pojazdu ciężarowego, i zostaną zakwalifikowane przez organy celne do pozycji CN 8705.

Stefan Majerowski, ekspert w Ernst & Young, zwraca uwagę, że głównymi warunkami uznania danego pojazdu za samochód osobowy jest objęcie go pozycją CN 8703 Nomenklatury Scalonej i jednoczesne przeznaczenie go do przewozu osób.

– W praktyce oznacza to, że pojazd zaklasyfikowany do grupowania CN 8703 będzie podlegał akcyzie wyłącznie przy nadaniu mu przeznaczenia do przewozu osób – tłumaczy ekspert z Ernst & Young.

Przeznaczeniem samochodów pomocy drogowej jest przewóz innych pojazdów. Co więcej, ze względu na wynikający z zasad ruchu drogowego brak możliwości przewozu samochodem pomocy drogowej osób (poza pasażerem w przedniej kabinie) należy uznać, że zasadniczym przeznaczeniem takich aut nie jest przewóz osób. W rezultacie auta pomocy drogowej nie powinny podlegać akcyzie.

Decydując się na przerobienie limuzyny, musimy mieć na względzie to, że samochód ten zyska status pojazdu specjalnego lub ciężarowego, o czym będą świadczyć zapisy w dokumentach. Jednak to jeszcze niczego nie przesądza w zakresie opodatkowania. Wystarczy bowiem, że samochód zbada biegły lub funkcjonariusz celny i zostaną wskazane wszystkie pozorne zabiegi mające na celu zmianę przeznaczenia pojazdu.

– Jest wręcz niemożliwe z punktu technicznego i ekonomicznego faktyczne przerobienie samochodu klasy luksusowej na ciężarówkę lub na pojazd pomocy drogowej – ocenia Dariusz Powaga.

Takie działanie jest bezprawne, ryzykowne i może narazić na dodatkowe koszty, których już nie wyegzekwujemy od oferujących usługi przystosowania sprowadzonego samochodu do wymogów auta ciężarowego lub specjalnego.

– Nikt zdrowo myślący nie przerabia audi Q7 na ciężarówkę lub na pomoc drogową, gdyż takie pojazdy, chociaż innych marek, są dostępne na rynku bez przeróbek – ocenia Dariusz Powaga.

Warto też wiedzieć, że wydziały komunikacji przesyłają po zarejestrowaniu auta organom celnym dokumentację określonych marek samochodów w celu sprawdzenia, czy pojazdy te nie podlegają akcyzie. Możemy mieć również pecha podczas kontroli na drodze przeprowadzonej przez celników, gdy nasze luksusowe porsche zarejestrowane jest jako pojazd pomocy drogowej, podczas gdy nawet dla niefachowca nie ma on nic wspólnego z pojazdem ciężarowym czy specjalnym.

Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy można było zaniżać wartość auta na rachunku lub w umowie i w ten sposób płacić mniejszy podatek. Stąd poszukiwanie przez sprowadzających samochody z zagranicy innych rozwiązań. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przekształcenie samochodu osobowego w pojazd specjalny czy ciężarowy w większości przypadków skończy się naliczeniem akcyzy wraz z odsetkami. Na takie działania organy celne mają pięć lat.

Stanowisko Ministerstwa Finansów

Opodatkowaniu akcyzą podlegają samochody, które są objęte pozycją Nomenklatury Scalonej (CN) 8703. Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W przypadku gdy pojazd będący pomocą drogową nadal będzie klasyfikowany do kodu CN 8703, będzie podlegał podatkowi akcyzowemu.