Dla każdej sprawy podatkowej urzędnicy skarbowi będą prowadzić metryki. Będzie tak również wtedy, gdy sprawy będą ze sobą powiązane, np. określenie wysokości zobowiązania podatkowego i nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji czy nałożenie kary porządkowej.
Ponadto, metryka sprawy powinna być prowadzona oddzielnie dla każdego postępowania, np. postępowania w I instancji, odwoławczego czy w trybach nadzwyczajnych. W metryce sprawy mają znaleźć się wszystkie czynności podejmowane w postępowaniu podatkowym, z wyłączeniem czynności technicznych, np. drukowanie dokumentu, przygotowanie do wysłania, kopertowanie.
Aby urzędnicy skarbowi mogli zrealizować te wytyczne, minister finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy. Wynika z niego, że metrykę będzie prowadzić osoba przydzielona do załatwiania danej sprawy. Gdy metryka będzie prowadzona w formie elektronicznej, urzędnik będzie ją drukował w razie potrzeby lub po podjęciu ostatniej czynności w sprawie. Wtedy metryka będzie dołączana do akt.
W metryce znajdą się takie dane, jak: rodzaj czynności podjętej przez osobę prowadzącą sprawę; imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby, która podjęła czynność w postępowaniu podatkowym; datę podjętej czynności; rodzaj, datę i numer dokumentu określającego podjętą czynność; imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby prowadzącej sprawę, z podaniem okresu prowadzenia sprawy.
Rozporządzenie ma wejść w życie 7 marca 2012 r.
Etap legislacyjny: Projekt rozporządzenia ministra finansów przekazany do konsultacji zewnętrznych