statystyki

Urzędowe potwierdzenie odbioru wysłania e-PIT trzeba przechowywać ponad 5 lat

Ewa Matyszewska23.05.2011, 03:00
  • Wyślij
  • Drukuj

Urzędowe potwierdzenie odbioru wysłania PIT przez internet należy przechowywać do momentu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli prawie 6 lat.



Z roku na rok wzrasta liczba deklaracji PIT składanych za pośrednictwem internetu. W tym roku ponad 1,2 miliona osób fizycznych rozliczyło się za 2010 rok drogą elektroniczną wykorzystując system e-Deklaracje Ministerstwa Finansów.

Małgorzata Hrycuk, starszy konsultant w PwC, zwraca uwagę, iż aby można było uznać, że deklaracja została skutecznie złożona (tj. wpłynęła do urzędu skarbowego w przewidzianym terminie), podatnik powinien otrzymać urzędowe potwierdzenie odbioru, tzw. UPO.

– Podatnik ma możliwość samodzielnego wygenerowania UPO po prawidłowym złożeniu deklaracji za pośrednictwem systemu e-Deklaracje – mówi Małgorzata Hrycuk.

Jednocześnie dodaje, że UPO jest traktowane na równi z potwierdzeniem nadania listu poleconego czy też złożeniem deklaracji bezpośrednio w urzędzie. W konsekwencji UPO powinno być przechowywane razem z deklaracją do zakończenia okresu przedawnienia, czyli przez okres 5 lat od końca roku podatkowego, którego dotyczy zeznanie roczne.

– Dla deklaracji PIT składanych w tym roku będzie to koniec 2016 r. – wylicza Maciej Małek, konsultant podatkowy w Deloitte.

Według Małgorzaty Hrycuk analogicznie jak w przypadku deklaracji złożonej w formie elektronicznej nie ma konieczności drukowania UPO. Podatnik może je przechowywać również w formie elektronicznej. Jest to szczególnie ważne w razie ewentualnych późniejszych sporów z urzędem skarbowym.

– Posiadanie UPO stanowi dla podatnika dowód, że deklaracja została złożona w ustawowym terminie – mówi Małgorzata Hrycuk.

Maciej Małek podpowiada, że aby nie stracić UPO na skutek uszkodzenia, kradzieży sprzętu komputerowego albo przypadkowego usunięcia, warto pamiętać o wykonaniu kopii zapasowych.

– Minister finansów zachęca w filmach reklamujących e-Deklaracje i przez Krajową Informację Podatkową do drukowania UPO i zachowywania wersji papierowej – zauważa Maciej Małek.

Ekspert dodaje, że co prawda wydruk nie jest potwierdzeniem złożenia deklaracji, w praktyce jednak powinien równie dobrze spełniać funkcję dowodową.




Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Komentarze: 1

  • 1: T. z IP: 212.87.17.* (2012-11-28 15:49)

    Takie potwierdzenie w praktyce jak przyjdzie co do czego to i tak ma zerowa wartość.Jedynie Ministerstwo Finansów na wiedzę i prawo ocenić czy ono jest ważne czy jedynie jest bezwartościowym plikiem danych lub bezwartościowym świstkiem papieru jak się okazało w moim przypadku. Z potwierdzeniem będącym pieczątką na kopii zeznania jest zupełnie inaczej,zwykły człowiek widzi i ma konkretny dowód złożenia zeznania. Nigdy więcej nie złożę elektronicznie zeznania podatkowego PIT ,zysk wygody zupełnie nieadekwatny do ryzyka problemów.


Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
serwisy tematyczne w GazetaPrawna.pl