Okres, na jaki powinno być złożone zabezpieczenie akcyzowe, zależy od długości zezwolenia na prowadzenie działalności.
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 12336) wyjaśniło wątpliwości w sprawie okresu, na jaki udzielane jest zabezpieczenie akcyzowe, od którego uzależnione jest stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Złożenie zabezpieczenia jest m.in. warunkiem uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenie działalności w charakterze podmiotu pośredniczącego, zarejestrowanego handlowca i przedstawiciela podatkowego. Zezwolenia te mogą być wydane na czas oznaczony nie dłuższy niż trzy lata albo na czas nieoznaczony, dlatego też zabezpieczenie akcyzowe może być złożone na czas oznaczony lub nieoznaczony.
Zdaniem resortu finansów w przypadku udzielenia krótkookresowego zezwolenia uzasadnione jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego na czas nie krótszy od okresu, na który zostało udzielone zezwolenie. Jeżeli zezwolenie udzielone jest na czas nieoznaczony, to zabezpieczenie akcyzowe może być złożone na czas nieoznaczony lub czas oznaczony. Istotne znaczenie dla określenia czasu, na jaki zostało złożone zabezpieczenie, ma jego forma. Przy zabezpieczeniu gotówkowym okres jego złożenia zależy od składającego, w przeciwieństwie do gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, gdzie okres ten jest wskazany przez gwaranta, zwykle na czas oznaczony.