statystyki

Księgowość organizacji pozarządowych będzie uproszczona

autor: Agnieszka Pokojska25.09.2009, 03:00
  • Wyślij
  • Drukuj

Większość małych organizacji pozarządowych nie przestrzega ustawy o rachunkowości. Dlatego rozpoczną się prace, które uproszczą księgowość tych jednostek.





Na początku października na najbliższym posiedzeniu Rada Pożytku Publicznego podejmie się wprowadzenia uproszczonej księgowości organizacji pozarządowych. O tych działaniach DGP poinformowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Wskazane zmiany

Gertruda Świderska, prezes MAC Auditor, popiera uproszczenie księgowości organizacji pozarządowych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Ekspert podkreśla, że nie można ograniczyć rozliczeń do formy podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

– Umożliwi to manipulacje i ukrywanie nieprawidłowości w wydatkowaniu środków – twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że konieczne jest ujawnianie w ewidencji księgowej, na co zostały środki wydatkowane przez takie organizacje i informacji o pochodzeniu przychodów.

Tego samego zdania jest Ewa Sobińska, prezes ABES Audyt, która podkreśla, że księga przychodów i rozchodów jest zbyt dużym uproszczeniem dla organizacji pozarządowych. Nie daje możliwości kontroli przez zewnętrznych użytkowników i ofiarodawców nad otrzymywanymi przez organizację przychodami i ponoszonymi wydatkami, co może prowadzić do nadużyć.

Resort Pracy i Polityki Społecznej przypomniał, że Nadzwyczajna Komisja Sejmowa Przyjazne Państwo zajmowała się problematyką dotyczącą uproszczonej księgowości już w 2008 roku.

Prace już trwały

Komisja wyraziła zaniepokojenie faktem, że organizacje, które utrzymują swoją działalność ze składek członkowskich, muszą prowadzić pełną księgowość. Podczas prac komisji stwierdzono, że bardzo często koszt obsługi księgowej jest wyższy od budżetu organizacji pozarządowej. W związku z tym przepisy wymagające od organizacji sporządzania sprawozdań finansowych zgodnych z ustawą o rachunkowości są martwe, ponieważ większość małych organizacji i tak ich nie przestrzega. Biuro prasowe MPiPS twierdzi również, że do: Rady Działalności Pożytku Publicznego, Parlamentarnego Zespołu ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi oraz do ministra finansów postulat w tym zakresie wysuwała Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych. Zdaniem OFOP uproszczenie obowiązków związanych z prowadzeniem księgowości miałoby dotyczyć tych organizacji, które nie prowadzą działalności gospodarczej i ich roczny przychód nie przekracza 50 tys. zł. Organizacja ta uważa za konieczne uregulowanie tej materii, aby sposób prowadzenia księgowości stał się zbliżony do regulacji podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Uproszczeń w rachunkowości organizacji pozarządowych nie wyklucza również Ministerstwo Finansów, co wynika z odpowiedzi na interpelację poselską z 16 czerwca 2009 r. (nr SPS-023-9932/09).




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 2

  • 1: Barbara z IP: 83.4.136.* (2009-09-25 11:11)

    Prowadzę księgowość organizacji pozarządowej. Uważam, że jest to dobry pomysł, uprościć. Stowarzyszenie ma roczny przychód ze składek ok. 1500 zł. W żadnym wypadku nie stać jest na zewnętrzną obsługę księgową- profesjonalnie prowadzącą księgi. Więc nie pozostaje nic poza wolontariatem. Organizacja nie ma środków na wyszkolenie pracownika d/s księgowości, więc wiedzę zdobywam sama. Środki ze składek pokrywają częściowo czynsz, energię i wodę. Są to niewielkie kwoty, bo gmina bierze na siebie cały ciężar. Choć jest niewielki- 3 spotkania w tygodniu. Pozostałą część przeznacza się na tzw. wkład własny do projektów dotacyjnych. Więc nie pozostaje nic. Jednak gminy żądają w umowach rozwiniętych ewidencji kontowych- jest to wymóg z ustawy. Więc dla zwykłego członka zarządu zapisy są zupełnie niezrozumiałe, taka szczegółowość. A druga strona to, że wszystkie wydatki są dokumentowane dokumentami księgowymi i innymi świadczącymi o dokonaniu płatności. Natomiast, każda faktura jest dokładnie opisywana. W jakiej części wydatek pokryty z dotacji, wkładu własnego, na jaki cel, czy związane z projektem, ile osób korzystało oraz osoby dysponujące środkami, jeśli to szło przez kasę i osoby zatwierdzające. Te informacje są wystarczające do oceny przeznaczenia środków w zadaniu. Dlatego, wydaje się wystarczającym sam opis dokumentu, bez konieczności prowadzenia rozwiniętej księgowości. Uproszczona wystarczy. W tej chwili dla każdego dokumentu księgowego dołącza się w tej chwili 1-2 stron opisu. Co jest naprawdę czasochłonne i uciążliwe dla małych organizacji, a zwłaszcza dla tych co nie mają pojęcia o księgowaniu. A wystarczyłby tylko prosty opis i wprowadzenie do księgi na rozchód.
    Natomiast innym problemem jest jeszcze brak odpowiednich programów komputerowych dla organizacji, które mają przychód do 50 000. Żadna z firm informatycznych nie wprowadziła systemu księgującego dla organizacji pozarz., nie prowadzącej działalności gospod. Są owszem programy, z modułami obsługi pracowniczej, sprzedażowymi, itp, które są zbędne. W wielu przypadkach organizacje nawet nie mające pojęcia o księgowości, wprowadziłyby dane samodzielne, bo nie jest to trudne. Dlatego też nie prowadzą jest w ogóle. No i nieprawdą jest, że po uproszczeniu możne być dużo nadużyć. Przecież opisana faktura nie będzie gdzie indziej użyta. A w opisie znajduje się wystarczająca ilość informacji. I jest to uwiarygodnione poprzez zatwierdzenie treści.

  • 2: Mario201 z IP: 95.50.10.* (2009-09-25 11:36)

    Jak ktoś chce coś ukryć to niezależnie od formy prowadzenia księgowości to ukryje. Natomiast co ma piernik do wiatraka czyli kpir do rachunkowości? Dla małych organizacji wystarczy raport kasowy

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie