statystyki

Resort finansów wstrzymuje wydawanie licencji księgowym

autor: Agnieszka Pokojska12.02.2009, 03:00

Od początku roku ustawa o rachunkowości zawiera przepisy dotyczące wydawania certyfikatów księgowych. Nie ma jednak rozporządzenia określającego sposób przeprowadzania egzaminów na księgowych. Dopóki resort finansów nie wyda przepisów wykonawczych, księgowi nie mogą się ubiegać o certyfikaty.

reklama


reklama


ANALIZA

Księgowi nie otrzymają certyfikatów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, dopóki Ministerstwo Finansów nie wyda rozporządzenia w tym zakresie. Przepisy wykonawcze bowiem mają określić sposób działania komisji egzaminacyjnej, wykaz składanych dokumentów, wysokość i sposób wnoszenia opłaty egzaminacyjnej, szczegółowy zakres tematyczny egzaminu. Wyjątkiem są tylko osoby, które złożyły wnioski oraz dokumenty o wydanie certyfikatu do 31 grudnia 2008 r. Ministerstwo Finansów musi rozpatrzyć takie wnioski na podstawie starych przepisów (rozporządzenia obowiązującego do 31 grudnia 2008 r.).

Zakładanie działalności

Piotr Woźniak, dyrektor departamentu audytu w Poznaniu Europejskiego Centrum Audytu, przyznaje, że w praktyce brak rozporządzenia uniemożliwia uzyskanie uprawnień osobom, które planowały je zdobyć na nowych zasadach. Utrudni też założenie działalności polegającej na świadczeniu usług z wyżej wymienionego zakresu osobom, które spełniają wszystkie kryteria niezbędne do otrzymania certyfikatu.

- W konsekwencji osoby, które planowały w 2009 roku rozpocząć działalność gospodarczą z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg, z przyczyn formalnych muszą się wstrzymać z jej rozpoczęciem - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że istnieje ryzyko, że osoby spełniające wszelkie kryteria niezbędne do otrzymania świadectwa, nie zechcą czekać na ukazanie się nowych przepisów wykonawczych i zaczną świadczyć usługi bez wymaganego prawem dokumentu. Co istotne, od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje już rozporządzenie ministra finansów z 16 grudnia 2008 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia działalności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Biura bez ubezpieczenia

Można także się obawiać, że osoby, które zaczęły działalność, a nie mogą wylegitymować się odpowiednim certyfikatem, nie zawrą umów odpowiedzialności cywilnej (OC) zgodnych z postanowieniami rozporządzenia.

- Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC może być niebezpieczny dla jednostek, które będą obsługiwane przez takie biura rachunkowe - dodaje Ewa Sobińska, prezes zarządu ABES Audyt.

Nie będą one mogły dochodzić odszkodowania z ubezpieczenia, w przypadku gdy takie biuro popełni błąd, np. w rozliczeniu z fiskusem. Z kolei Zofia Podhorodecka przyznaje, że wydanie przepisów wykonawczych umożliwi przeprowadzenie egzaminów.

- Nie będą się one mogły jednak odbyć natychmiast, gdyż nowo powołana komisja musi mieć czas na przygotowanie testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, opracowanie wzorca prawidłowych odpowiedzi - twierdzi nasza rozmówczyni.

Warto też pamiętać, że problem dotyczy nie tylko osób, które chcą otrzymać uprawnienia poprzez zdanie egzaminu, ale też osób, które mogą uzyskać certyfikat ze względu na odpowiednie wykształcenie. W tym drugim przypadku bowiem nie ma wykazu dokumentów, które należy złożyć, aby otrzymać uprawnienia.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:GP

Polecane

reklama

  • Kazio(2009-02-12 08:34) Odpowiedz 00

    Wraca komuna i zamaordyzm. Na wszysttko licencja i zezwolenie WłADZY LUDOWEJ.

  • Zdegustowany(2009-02-13 16:36) Odpowiedz 00

    Jak można było dopuścić do sytuacji uchwalenia ustawy bez rozporządzeń!!! Co na to Minister Finansów? Co na to Dyrektor Departamentu Rachunkowości?

  • C.D. ASIA(2009-02-12 15:51) Odpowiedz 00

    CAŁE SZTABY PRACOWNIKÓW MINISTERSTW PRACUJE DLA LICENCJI /PRZYGOTOWANIE TESTÓW ,SPRAWDZANIE ICH, PROWADZENIE EWIDENCJI WYDANYCH LICENCJI- CERTYFIKATÓW, / PYTAM SIĘ KOMU TO JEST POTRZEBNE . CO TO DAJE.
    MY JAKO SPOŁECZEŃSTWO UTRZYMUJEMY RZESZĘ URZĘDNIKÓW . CO POŻYTECZNEGO ONI ROBIĄ. NA STUDIACH UCZYŁAM SIĘ JAK TO PARKINSON ZATRUDNIŁ 1200 LUDZIKÓW , WPROWADZIŁ ODPOWIEDNI OBIEG DOKUMENTÓW .PRACOWNICY ZAJĘCI BYLI 8 GODZIN .TYLKO NIC KONKRETNEGO NIE WYKONYWALI . DOŚWIADCZENIEM TYM UDOWODNIŁ,ŻE NIE TRZEBA WYKONYWAĆ POŻYTECZNEJ PRACY, GRUNT TO DOBRA ORGANIZACJA PRACY .

    CERTYFIKATY , LICENCJE POTWIERDZAJĄ KONIECZNOŚĆ ZATRUDNIENIA WIELU PRACOWNIKÓW .
    TAK TEŻ JEST W URZĘDACH SKARBOWYCH - SKOMPLIKOWANY SYSTEM PODATKOWY POWODUJE ŻE PRACUJE W NICH WIELE WIELE LUDZI. A WCALE ICH PRACA NIE PRZYSPARZA BUDŻETOWI DOCHODÓW.

  • ASIA(2009-02-12 15:28) Odpowiedz 00

    DO 3 I 4. PODOBNO W TYM KRAJU FUNKCJONUJE KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO.
    ZGODNIE Z NIM URZĄD MA DWA MIESIĄCE NA ZAŁATWIENIE SPRAWY SKOMPLIKOWANEJ. DO TAKIEJ KATEGORII NIE NALEŻĄ W/W - ALE NIECH BĘDZIE.
    POTWIERDZA SIĘ ZASADA , ŻE PRAWO PRZESTRZEGAĆ MUSZĄ MALUCZCY,WIELKICH TO NIE DOTYCZY.

    WIELE RACJI MA KAZIO Z POD 2.
    OSTATNIO DZIEJE SIĘ COŚ ZŁEGO Z WIELOMA ZAWODAMI . CO I RUSZ SŁYSZĘ O KONIECZNOŚCI ZDAWANIA EGZAMINÓW , SPEŁNIANIA NIEPRAWDOPODOBNYCH WYMAGAŃ ABY WYKONYWAĆ OKREŚLONY ZAWÓD. UWAŻAM ŻE TAK NIE POWINNO BYĆ. RYNEK POWINIEN DECYDOWAĆ CZY DANA OSOBA NADAJE SIĘ DO WYKONYWANIA OKREŚLONEGO ZAWODU.
    W USA NAWET NOTARIUSZEM MOŻNA ZOSTAĆ PO BARDZO PROSTYM I ŁATWYM PRZESZKOLENIU . RYNEK DECYDUJE CZY DANA OSOBA ZAWÓD TEN BĘDZIE WYKONYWAŁA/ MASZ KLIENTÓW TO PRACUJESZ/.

    AUDYTOR , KSIĘGOWY, INSPEKTOR, BIEGŁY KSIĘGOWY ZDAJĄ MINISTERIALNE EGZAMINY ALE NA JAKICH ZASADACH!!! TESTY NIE SPRAWDZAJĄ WIEDZY SĄ UKIERUNKOWANE NA OBLANIE JAK NAJWIĘKRZEJ LICZBY ZDAJĄCYCH

  • ewa(2009-02-12 13:00) Odpowiedz 00

    ja złozyłam w październiu podanie o wydanie certyfikatu do tej pory go nie otrzymałam,

  • departament inny(2009-02-13 07:33) Odpowiedz 00

    Całe zło w ministerstwie finansów to niuedouczeni urzędnicy w departamencie rachunkowosci na zielona trawę trzeba wysłac dyrektora departamentu i chroniaca ja osobe w randze viceministra

  • ja(2009-02-12 11:17) Odpowiedz 00

    Podanie o wydanie certyfikatu złożyłem w lipcu 2008. W listopadzie 2008 poprosili o zaświadczenie, natychmiast wysłałem. Do dzisiaj 12 lutego 2009 nie mam certyfikatu. Co dalej ? mam kopać się z Ministerstwem?

  • księgowy(2009-02-13 09:27) Odpowiedz 00

    Będzie nas mniej, lepiej zarobimy - w końcu o to chodzi.

  • Nemo(2009-02-12 08:22) Odpowiedz 00

    Po raz kolejny MF daje ciała. O planowanych zmianach było wiadomo dość dawno. Co stało na przeszkodzie w całościowym załatwieniu tematu? Moim zdaniem nieróbstwo urzędników. Nie jest oprawdą też - jak podaje rozmówczyni, iż jedynie polisa OC daje prawo do odszkodowania. Jest to oczywista nieprawda. Wystarczy zapoznać się z Kodeksem Cywilnym.

  • AndrzejM(2009-02-12 16:00) Odpowiedz 00

    popieram Asię

  • Wkurzony certyfikowany ("już") księgowy...(2010-08-03 01:12) Odpowiedz 00

    Burdel na kółkach!!! W listopadzie 2008 minęły mi dwa lata stażu w prowadzeniu księgowości (własna firma). Wtedy nie przyjęto już mojego wniosku o egzamin... W rezultacie wniosek o dopuszczenie do egz. mogłem złożyć dopiero w sierpniu, a termin egzaminu dostałem "już" na październik 2009 !!! Czyli po prawie roku!!! A później było już tylko gorzej... Dopiero dziś, tj. 2.08.2010 (!!!) dostałem certyfikat!!! Do cholery, DWA LATA czekałem aby móc zarabiać !!! Ciekawe, czy wygrałbym w Strasburgu... :) :) :) ?!?!?!

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

reklama