Ciężarówki wiozące paliwa, susz tytoniowy, skażony alkohol itp. towary będą w przyszłym roku nadzorowane elektronicznie przez fiskusa. Ministerstwo Finansów zdradziło kolejne szczegóły.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazała się poprawiona wersja przepisów tzw. pakietu przewozowego.

Nowy pakiet ma wspomóc działanie m.in. tzw. pakietu paliwowego i ukrócić sytuację, w której po Polsce krążą „towary wrażliwe” , a budżet nie otrzymuje od nich nawet złotówki podatku. W monitoringu pomoże elektroniczny rejestr, do którego spłyną dane ze zgłoszenia przewozu towarów. Takie informacje będą dodatkowo uzupełniane przez „wskazania geolokalizacyjne”. Chodzi o lokalizatory GSM-GPRS, które otrzymać mają kierowcy. Z poprawionego projektu „pakietu przewozowego” wynika, że urządzenia będą dostępne zarówno w punktach dystrybucyjnych, jak i w internecie. Będzie je można kupić lub wypożyczyć. Każdy lokalizator będzie miał indywidualny numer identyfikujący go w systemie (MF porównuje to do urządzeń pokładowych viaBOX wykorzystywanych obecnie w systemie viaTOLL).

Lokalizator powinien zostać uruchomiony albo przed rozpoczęciem przewozu (gdy rozpoczyna się w Polsce), albo przed wjazdem do naszego kraju. Urządzenie nie powinno być wyłączone do zakończenia przewozu albo objęcia towaru procedurą celną. W przypadku jego usterki kierowca powinien zaopatrzyć się w nowy lokalizator w najbliższym punkcie dystrybucji lub zatrzymać się na najbliższym parkingu. Kierowca będzie mógł kontynuować przewóz po naprawie urządzenia albo po dostarczeniu nowego.

Kierowca z niesprawnym albo niewłączonym lokalizatorem może zapłacić nawet 7,5 tys. zł, a przewoźnik, który nie wyposaży go w takie urządzenie 10 tys. zł. Przepisy dotyczące tych urządzeń mają wejść w życie od lipca 2017 r. Pozostałe regulacje pakietu przewozowego wejdą w życie wcześniej. Na pytanie kiedy, MF odpowiada jedynie, że bierze pod uwagę niewielki poślizg czasowy (pierwotnie pakiet miał obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.). Co ciekawe MF liczy na to, że skumulowany efekt wejścia w życie pakietu przewozowego w ciągu 10 lat jego obowiązywania przyniesie budżetowi ponad 54 mld dodatkowych wpływów z VAT.

Etap legislacyjny

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania przewozu drogowego towarów w uzgodnieniach międzyresortowych