- Jakie działania zalecane są firmom zajmującym się doradztwem podatkowym?

- PR już nie jest rozumiane tylko jako media relations. Szeroki wachlarz możliwości oferują działania w internecie: strona www, blogi, serwisy społecznościowe, zwłaszcza biznesowe jak np. Golden Line, na którym można zakładać grupy dyskusyjne o danej tematyce np. CIT. Z takich portali biznesowych korzystają często menadżerowie oraz osoby, które poszukują fachowej obsługi. To prosta droga do pozyskania klientów. Osoby wchodzące na takie portale społecznościowe łatwo rozpoznać, ponieważ nie są to osoby anonimowe.

Warto pamiętać o udziale i organizowaniu konferencji merytorycznych skierowanych do grup docelowych np. debaty redakcyjne pod patronatem gazety i z relacją na jej łamach.

Coraz popularniejszą formą komunikacji jest transmisja takiego rodzaju wydarzeń on-line w Internecie.

- Niektórzy doradcy podatkowi prowadzą już blogi. Na jakim portalu najlepiej założyć blog?

- Przede wszystkim trzeba rozważyć, do kogo chcemy dotrzeć oraz jakie wiąże się z tym ryzyko. Możliwości założenia bloga oferuje wiele portali, od ogólnotematycznych, najbardziej popularnych, do portali konkretnych gazet i mediów specjalizujących się w tematyce podatkowej i prawnej. Doradcy, którzy chcą dotrzeć z informacją o swoich poglądach podatkowych, powinni zakładać blogi na portalach podatkowych i prawnych, bowiem na nie najczęściej zaglądają przedsiębiorcy i osoby fizyczne zainteresowane tą tematyką.

- Wspomnieliśmy o pozycjonowaniu stron kancelarii. Na czym polega takie pozycjonowanie?

- Pozycjonowanie to zapewnienie stronie www kancelarii czołowych miejsc w wynikach wyszukiwania najpopularniejszych wyszukiwarek. Proces ten polega na dotarciu na szczyt listy wyników, utrzymania zdobytych pozycji i jest doskonałą promocją stron.

- W jaki sposób wykorzystać to narzędzie w firmie doradczej?

- Najlepszym rozwiązaniem jest takie spozycjonowanie strony, aby po wpisaniu do wyszukiwarki nazwy naszej kancelarii, czołowych partnerów, czy haseł „kancelaria podatkowa” lub „firma doradztwa podatkowego” link do strony internetowej firmy znajdował się wśród 5 pierwszych pozycji. Osiągnięcie takiego wyniku można uznać za sukces kancelarii. Dobrym sposobem na pozycjonowanie firmy w wyszukiwarce jest często założenie bloga bądź regularne wypowiedzi w mediach internetowych i serwisach społecznościowych

- Co w sytuacji, gdy firma nie pozycjonuje swojej strony?

Użytkownik, czy osoba zainteresowana usługami doradczymi, która poszukuje doradcy podatkowego lub firmy o określonej nazwie, wpisuje w wyszukiwarkę nazwę. Jeśli po wyświetleniu wyników nazwa kancelarii lub imię i nazwisko doradcy podatkowego nie znajdzie się wśród wyświetlonych dwóch podstron, to taka osoba straci zapał i będzie szukała innych firm, czy doradców. Potencjalny klient może dojść do wniosku, ze kancelaria nie ma istotnej pozycji na rynku.

- Czyli firma straci potencjalnego klienta?

- Dokładnie tak.

- Wróćmy jeszcze do internetu. Wydaje się, że duże firmy oraz działy doradztwa podatkowego w kancelariach prawnych dbają o swoje strony internetowe. Zazwyczaj są one przygotowane przez profesjonalne firmy zajmujące się ich tworzeniem. Czasem wręcz strona internetowa firmy robi się quasi wortalem internetowym. Na co powinny zwrócić uwagę małe firmy?

- Strona musi być funkcjonalna, przyciągać uwagę, być jasna i czytelna. Rekomenduję klasyczną, prostą nawigację. Strony przeładowane elementami fleszowymi, z wolnootwierającą się grafiką zniechęcają.

Jeśli spółka doradcza kieruje swoją ofertę usług również do partnerów międzynarodowych, powinna stworzyć wersję językową strony. Warto również zadbać o to, aby strona zachęcała do powrotu na nią. Można tego dokonać poprzez firmowego bloga, aktualności, czy newsletter.

- A co z danymi teleadresowymi. Niekiedy firmy korzystają z formularzy. Podają ogólny adres, a co najgorsze nie aktualizują zmieniających się danych.

- Nie rozumiem, gdy ktoś podaje jeden telefon, którego nikt nie odbiera lub który jest ciągle zajęty. Umieszczenie tylko formularza do kontaktów jest dalece niewystarczające z tego względu, że rzadko kto z niego korzysta. Umieszczenie bezpośrednich danych kontaktowych jest znacznie bardziej efektywne.

- Jakie dane kontaktowe powinny więc znaleźć się na stronie firmy?

- Przede wszystkim musi być podany numer telefonu oraz adres e-mail, którym ktoś stale zarządza i na bieżącą deleguje sprawy. Warto stworzyć maila dedykowanego tylko dziennikarzom. W kontakcie z klientem oraz mediami liczy się czas reakcji. Jeśli mail jest odbierany raz dziennie lub pytania wpływają na skrzynkę imienną partnera, firma może przez ten czas stracić cennych klientów lub możliwość zaprezentowania się w mediach.

- Na początku rozmowy wspomniał pan o rankingach. Czy warto brać w nich udział?

- Tak. Jeśli chodzi o duże firmy, chcą one zająć jak najwyższą pozycję w rankingu. Trzeba jednak podkreślić, że zawsze warto brać udział w tego typu zestawieniach, bowiem jest to darmowy sposób zaprezentowania firmy. Klienci podchodzą często do rankingów w ten sposób, że jeśli gazeta firmuje ranking swoją nazwą, to oznacza to, że wszystkie firmy są wartościowe, każda posiada jakąś unikalną wartość, którą warto wykorzystać. Klient na tej podstawie nie musi wcale wybierać firmy z czołówki rankingu, ale z niższych miejsc. Często bowiem klienci sądzą, że usługi firmy, która znajduje się na niższym miejscu, są tańsze, ale zachowują swój profesjonalizm.

Paweł Kozyra

menedżer w dziale PR-u finansowego Ciszewski Public Relations