Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zespół ratownictwa medycznego jest zobowiązany do naliczenia podatku należnego VAT od nabytych tabletów medycznych do karetek.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1c ustawy o VAT, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a) dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
b) nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
c) dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.
W załączniku nr 11 do ustawy o VAT wymienione zostały w poz. 28a (ex 26.20.11.0) Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy.
W przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł (art. 17 ust. 1c ustawy o VAT).
Istota problemu sprowadza się więc do odpowiedzi na pytanie, czy zespół ratownictwa medycznego stosując mechanizm odwrotnego obciążenia w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przy zakupie tabletów medycznych ściśle związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, może zastosować obniżoną 8-proc. stawkę VAT?
Możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są podstawową 23-proc. stawką VAT (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT). Wszelkie przepisy przewidujące obniżoną stawkę VAT powinny być zatem interpretowane w sposób ścisły.
Stosownie do art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt. 2 ustawy o VAT 8-proc. stawka VAT obowiązuje m.in. na towary wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. W poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy o VAT ustawodawca wymienił wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (bez względu na symbol PKWiU).
Obniżona 8-proc. stawka podatku może być stosowana jedynie w odniesieniu do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jedynie bowiem wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, a z nich wyłącznie takie, które zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zostały wymienione w poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy jako towary, dla których ustawodawca przewidział ww. preferencyjną stawkę podatku. Takiej stawki ustawodawca nie przewidział dla dostawy wyposażenia wyrobu medycznego, które to wyposażenie nie jest, jak wynika z przepisów ustawy o wyrobach medycznych, wyrobem medycznym.
W konsekwencji dla dostawy tabletów medycznych stanowiących element wyposażenia ambulansów sanitarnych nie może mieć zastosowania obniżona 8-proc. stawka podatku, lecz podstawowa 23-proc. stawka VAT (por. interpretacja indywidualna dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z 13 lipca 2016 r., nr IBPP1/4512-378/16/ES).
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710).
Ustawa z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 876 ze zm.).