Sprzedawca może odmówić klientowi wystawienia faktury, jeżeli wcześniej wydał mu paragon zawierający NIP nabywcy, a należność na paragonie nie przekracza 450 zł (100 euro). Taki paragon jest sam w sobie fakturą uproszczoną i sprzedający nie powinien wystawiać odrębnej standardowej faktury − potwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Spytała o to spółka prowadząca handel w sklepach detalicznych. Klient po otrzymaniu paragonu i odejściu od kasy może zgłosić się do punktu obsługi klienta i poprosić o wystawienie faktury.
Spółka spytała, czy musi spełnić życzenie klienta, jeżeli odebrał on paragon z podanym NIP nabywcy, a wartość zakupu nie przekracza 450 zł (100 euro). Uważała, że nie ma takiego obowiązku, bo taki paragon jest sam w sobie fakturą, tyle że uproszczoną (zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT). Niemniej taka faktura uprawnia do odliczenia VAT i nie ma powodu wydawania drugiej faktury, standardowej – argumentowała spółka.
Dodatkowo przywołała komunikat z 3 września 2019 r. opublikowany na stronie Ministerstwa Finansów, dotyczący zasad wystawiania faktur do paragonów od 1 stycznia 2020 r. Ministerstwo Finansów wskazało w nim, że: „paragon do kwoty 450 zł brutto (100 euro) z NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną, równoważną ze zwykłą fakturą. W przypadku takich paragonów (z NIP nabywcy), aby potwierdzić zakup, nabywca nie musi dodatkowo występować o zwykłą fakturę”.
Dyrektor KIS potwierdził stanowisko spółki. Wyjaśnił, że jeśli należność ogółem nie przekracza 450 zł (100 euro) brutto i sklep dokumentuje ją paragonem fiskalnym zawierającym NIP klienta (nabywcy) oraz pozostałe dane wymagane dla faktury (z wyłączeniem danych wskazanych w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT), to „nie powinien z tytułu tej sprzedaży wystawiać dla nabywcy odrębnego dokumentu (faktury standardowej)”.
Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 18 marca 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.61.2020.1.ISK