Właściciele nieruchomości powszechnie refakturują na najemców koszty usług komunalnych, stosując do nich właściwe stawki VAT – np. 8 proc. dla dostaw wody, wywozu nieczystości. Ostatnio takie działania kwestionują organy podatkowe. Czy słusznie?
Organy podatkowe twierdzą, że koszty usług komunalnych, którymi właściciel obciąża najemcę, nie stanowią oddzielnych dostaw, ale element kompleksowej usługi najmu, i jako takie powinny być poddane reżimowi opodatkowania właściwemu dla najmu. Oznacza to opodatkowanie wszystkich kosztów związanych z najmem podstawową 23-proc. stawką VAT. Taka praktyka organów podatkowych stwarza ryzyko powstania po stronie właścicieli nieruchomości zaległości podatkowych w postaci różnicy wynikającej z zastosowania obniżonej stawki VAT. Dodatkowo uznanie stanowiska władz skarbowych za prawidłowe powodowałoby także konieczność modyfikacji systemów księgowych wynikających ze zmiany momentu powstania zobowiązania podatkowego w zakresie VAT na właściwe dla usług najmu oraz zmiany modelu wystawiania faktur.
Istnieją jednak wątpliwości co do tego, czy stanowisko organów podatkowych ma dostatecznie mocne podstawy prawne i czy taka interpretacja zostanie utrzymana przez sądy administracyjne. Podatnicy mają wiele argumentów, które pozwalają na skuteczną obronę ich dotychczasowego stanowiska. Interpretacji władz skarbowych nie da się utrzymać w świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (sygn. akt C-572/07) z 11 czerwca 2009 r. w sprawie czeskiej spółki RLRE Telmer. Trybunał wskazał, że koszty sprzątania fakturowane na najemcę przez właściciela nieruchomości nie stanowią elementu kompleksowej usługi najmu i powinny być traktowane jako oddzielna usługa.
Istotne znaczenie może mieć uzasadnienie pisemne do wyroku NSA z 31 maja 2011 r. (sygn. akt I FSK 740/10). Odnosił się on do omawianego problemu, przy czym dotyczył wspólnoty mieszkaniowej zarządzającej posesją. Wyrok ten może być istotny dla rynku nieruchomości.