W 2015 roku urząd skarbowy pomoże wypełnić deklarację, ale tylko, jeśli podatnik będzie składać zeznanie podatkowe PIT-37 przez internet. Pozostałe zeznania (PIT-36, PIT-36L, PIT-38 oraz PIT-39) trzeba będzie już uzupełnić samodzielnie. Zobacz dokładnie, jak w tym roku rozliczyć się z fiskusem przez internet.
KLIKNIJ NA ZDJĘCIE, ABY PRZEJŚĆ DO GALERII.
1
2. Formularz czy e-Deklaracja
Jeżeli podatnik zdecyduje się na internetowy sposób wysłania PIT, ma do wyboru dwie możliwości sposobu wypełniania deklaracji. Ze strony Portalu Podatkowego>> może pobrać tzw. formularz interaktywny lub aplikację e-Deklaracje Desktop.
Elektroniczne formularze zeznań rocznych PIT dostępne są w dziale „Formularze”>>.
Podatnik może też skorzystać ze specjalnie przygotowanej aplikacji desktopowej e-Deklaracje, dostępnej w sekcji „e-Deklaracje”>>.
Elektroniczne formularze zeznań rocznych PIT dostępne są w dziale „Formularze”>>.
Podatnik może też skorzystać ze specjalnie przygotowanej aplikacji desktopowej e-Deklaracje, dostępnej w sekcji „e-Deklaracje”>>.">
ShutterStock
2
3. Urzędnik wypełni podatnikowi PIT
Do tej pory w obydwu przypadkach podatnicy wszystkie dane do formularza musieli wpisywać osobiście. Od 2015 roku rusza usługa wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych (pre-filled tax return – PFR) - na razie tylko w przypadku PIT-37 wypełnianego właśnie przez internet.
Początkowo były plany, aby dostęp do PFR uzyskiwać poprzez dostęp do Portalu Podatkowego. Zrezygnowano jednak z tego pomysłu, a zamiast tego podatnik będzie mógł po prostu wykorzystać albo interaktywny formularz PIT-37 albo aplikację e-Deklaracje Desktop.
Po otworzeniu formularza, podatnik będzie musiał podać swoje dane: imię, nazwisko, PESEL i sumę przychodów, np. z PIT-11 oraz wyrazić chęć pobrania wstępnie wypełnionego zeznania. Jeżeli podatnik ma różne przychody, na przykład z pracy i giełdy, to musi zsumować przychody z PIT-11 (od pracodawcy) oraz PIT-8C (z biura maklerskiego), które powinien wcześniej otrzymać.
System sam uzupełni formularz, ale dana osoba będzie mogła potem sprawdzić dokument i jeśli będzie to potrzebne, wprowadzić zmiany, w tym przekazać 1 proc. podatku wybranej organizacji pożytku publicznego i skorzystać z ulg, odliczeń czy zwolnień.
Następnie formularz należy podpisać za pomocą danych autoryzujących lub e-podpisu.
ShutterStock
3
4. E-podpis nie jest potrzebny
Co ważne, w żadnym ze sposobów składania zeznań podatkowych nie jest wymagany e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem - wystarczy podać dane autoryzacyjne.
Tak wiec podatnicy i płatnicy, którzy są osobami fizycznymi, muszą podać jedynie następujące dane: imię, nazwisko, datę urodzenia, identyfikator podatkowy (PESEL lub NIP) oraz kwotę przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania deklaracji.
DGP
4
5. Trzeba pamiętać o urzędowym potwierdzeniu odbioru
Po wprowadzeniu danych do formularza podatnik musi więc podpisać zeznanie (za pomocą danych autoryzacyjnych lub e-podpisu) i je wysłać. W zmian powinien otrzymać urzędowe poświadczenie jego odbioru.
Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) stanowi dowód i potwierdzenie terminu złożenia zeznania podatkowego. Można je wydrukować albo zapisać w formie elektronicznej. Numer UPO powinno się przechowywać aż do przedawnienia zobowiązania podatkowego, wynikającego z danej deklaracji (czyli przy deklaracji PIT za 2014 r. - do 5 lat licząc od końca roku 2015 r.).
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję