Przypomnijmy, że spółką nieruchomościową jest, w uproszczeniu, podmiot, u którego ponad połowę aktywów stanowią nieruchomości, a ich łączna wartość przekracza 10 mln zł. Jeżeli spółka prowadzi działalność dłużej niż rok, to co najmniej 60 proc. jej przychodów powinno pochodzić z nieruchomości (art. 4a pkt 35 ustawy o CIT i art. 5a pkt 49 ustawy o PIT).

Fundacja spełniła te warunki w 2024 r. oraz w latach 2021–2023. Chciała się upewnić, że postąpiła słusznie, składając informację, o której mowa w art. 45 ust. 3f pkt 1 ustawy o PIT. Przepis ten nakazuje spółkom nieruchomościowym oraz ich wspólnikom posiadającym – choćby pośrednio – co najmniej 5 proc. głosów lub udziałów, by informowali szefa KAS o strukturze właścicielskiej takich spółek. Identyczny wymóg jest w art. 27 ust. 1e ustawy o CIT. Elektroniczne informacje CIT-N1 i PIT-N1 oraz CIT-N2 i PIT-N2 trzeba złożyć do końca marca następnego roku.

Fundacja tak uczyniła. Wskazała w nich swojego fundatora oraz członków zarządu.

Dyrektor KIS wyjaśnił jednak, że nie miała takiego obowiązku, bo fundacja nie ma członków ani wspólników. Musi mieć tylko zarząd, by uzyskać osobowość prawną. Ale zarząd to nie to samo co właściciele – podkreślił dyrektor KIS.

Wyjaśnił, że fundacja jest samodzielnym bytem prawnym, który zarządza przekazanym jej majątkiem. Po ustanowieniu fundacji majątek ten (tzw. fundusz założycielski) przestaje należeć do fundatora. Fundacja nie ma natomiast właścicieli, nie ma w niej udziałów, akcji, tytułów uczestnictwa ani innych praw o podobnym charakterze. Nie ma więc obowiązku, o którym mowa w art. 45 ust. 3f pkt 1 ustawy o PIT – podsumował dyrektor KIS.

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 24 czerwca 2025 r., 0115-KDIT3.4011.456.2025.1.KP