Nowelizacja ustawy o VAT

Dotyczy ono nowelizacji z 24 czerwca br. (Dz.U. poz. 896), która od 2026 r. podwyższy limit zwolnienia podmiotowego w VAT z 200 tys. zł do 240 tys. zł. Cytowani w naszym artykule eksperci inaczej odczytali skutki tej nowelizacji. Ich zdaniem, jeżeli podatnik utraci zwolnienie z VAT w 2025 r., to będzie mógł wrócić do zwolnienia nie wcześniej niż w 2027 r. W nowelizacji nie wprowadzono bowiem zmian do art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, a przepis ten nakazuje odczekać rok podatnikom, którzy utracili prawo do zwolnienia podmiotowego z VAT lub z niego zrezygnowali. Taki podatnik może skorzystać z preferencji „nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia”.

Wykładnia MF

MF nie zgadza się z taką wykładnią. W przesłanym do naszej redakcji stanowisku wyjaśniło, że dzięki zastosowanej konstrukcji przepisów przejściowych (art. 2 nowelizacji) podatnicy będą mogli skorzystać ze zwolnienia z VAT już od 1 stycznia 2026 r., jeżeli ich sprzedaż w 2025 r. przekroczyła 200 tys. zł, a nie przekroczyła 240 tys. zł.

Ministerstwo podkreśliło także, że przepisy (także przejściowe) wejdą w życie dopiero 1 stycznia 2026 r. To oznacza, że z podwyższonego limitu nie można skorzystać jeszcze w 2025 r.

Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie zwolnienia z VAT w 2026 r.

Ministerstwo Finansów nie zgadza się z tezą autorów artykułu, że deregulacja może wpędzić w kłopoty wiele małych firm. Dotyczy to również stwierdzenia, że przepisy krótkiej ustawy deregulacyjnej zostały źle napisane i że „prezent” w postaci zwiększenia limitu do zwolnienia z VAT „zmienił się w pułapkę”.

W obecnie uchwalonej ustawie z 24 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 896) zastosowano analogiczne rozwiązania jak w poprzednich nowelizacjach ustawy, gdy podwyższano limit do zwolnienia podmiotowego (zob. np. Dz.U. z 2016 r. poz. 2024). W poprzednich nowelizacjach nie pojawiały się wątpliwości co do czytelności i stosowania analogicznego przepisu przejściowego. Przy wcześniejszych nowelizacjach nie tylko eksperci podatkowi, ale też i „zwykli” podatnicy nie sygnalizowali trudności z odczytaniem przepisów przejściowych. Zastosowane w nich rozwiązanie oznacza, że przekroczenie w bieżącym roku „starego” limitu powoduje obowiązek rozliczania VAT (należy zauważyć, że przekroczenie limitu może nastąpić przed ogłoszeniem noweli ustawy o VAT zwiększającej limit), ale podatnik, który przekroczył „stary” limit, a nie przekroczył „nowego” limitu, może od kolejnego roku ponownie korzystać ze zwolnienia z VAT.

Dzięki zastosowanej (w obecnej i poprzednich nowelach ustawy o VAT) konstrukcji przepisów przejściowych podatnicy VAT, u których łączna wartość sprzedaży przekroczy w 2025 r. 200 tys. zł (lub wartość obliczoną w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli w 2025 r. rozpoczęli wykonywanie działalności gospodarczej), lecz nie przekroczy 240 tys. zł, będą mogli skorzystać ze zwolnienia od 1 stycznia 2026 r. Jest to więc dla wielu podatników pozytywne rozwiązanie, które wbrew twierdzeniu autorów artykułu, daje możliwość stosowania zwolnienia od 1 stycznia 2026 r., przy zachowaniu zasad dot. ustalonego limitu. Tym samym, nowelizacja ustawy nie zawiera pomyłki w konstrukcji przepisu przejściowego, czy też błędu w dacie ich wejścia w życie.