Program NaszEauto

Przypomnijmy, że program NaszEauto jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Ma pomóc w obniżeniu zużycia paliw emisyjnych poprzez wsparcie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego bezemisyjnych pojazdów elektrycznych. Jest to pomoc bezzwrotna.

Dofinansowanie do auta

Chociaż jest ona naprzemiennie nazywana dofinansowaniem lub dotacją, to, jak wyjaśniło MF, nie jest to dotacja w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.). W przepisie tym mowa bowiem o podlegających szczególnym zasadom rozliczania środkach z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczonych na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Tymczasem ostateczni odbiorcy wsparcia w ramach programu NaszEauto, tj. osoby fizyczne oraz osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, otrzymują bezzwrotne wsparcie z planu rozwojowego w ramach inwestycji finansowanej z KPO.

Bez przychodów i kosztów

W związku z tym takie dofinansowanie – jak wyjaśniło ministerstwo – jest przychodem podatkowym, ale objętym zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy PIT. Z drugiej strony, MF przypomniało, że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tych dochodów (przychodów) nie są kosztem uzyskania przychodów (zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy PIT). Nie są nim również odpisy amortyzacyjne od środków trwałych od tej części ich wartości, która została sfinansowana dofinansowaniem z programu NaszEauto – podkreślił resort. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy PIT.