Takie zmiany zakłada opublikowany niedawno projekt nowelizacji ustawy o CIT. Wdraża on do polskiego prawa dwa głośne wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE. O nowszym z nich pisaliśmy szerzej w artykule „Zagraniczne fundusze wygrały spór z polskim fiskusem” (DGP nr 42/2025).
TSUE stwierdził, że polskie przepisy, które uzależniają prawo do zwolnienia z CIT od tego, czy zarządzaniem instytucją zajmuje się podmiot zewnętrzny, naruszają zasadę swobody przepływu kapitału. Chodzi o wyrok z 27 lutego br. (sygn. C-18/23). Starsze orzeczenie zapadło już ponad dekadę temu (wyrok TSUE z 10 kwietnia 2014 r., sygn. C-190/12), ale mimo to zakwestionowane przepisy nie zostały zmienione, a fiskus przegrywał spory z funduszami w sądach. Przypomnijmy, że TSUE orzekł wtedy, iż ze zwolnienia z CIT korzystać mogą również fundusze inwestycyjne z państw trzecich (z siedzibą poza krajami UE lub EOG, np. w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej).
Fundusze spoza UE i EOG
Projektodawcy chcą wdrożyć do polskiego prawa wskazówki, które płyną z obu tych wyroków. Miałoby to oznaczać zmiany w przepisach o zwolnieniu podmiotowym dla funduszy inwestycyjnych typu otwartego (instytucji wspólnego inwestowania) zapisanym w art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT.
Zwolnienie podmiotowe oznacza preferencję dla wszystkich dochodów, które osiąga dany podmiot na terytorium RP (pod pewnymi warunkami). Po zmianach skorzystają z niego również fundusze typu otwartego (typu UCITS) spoza UE lub EOG. Znowelizowany miałby zostać również jeden z warunków do skorzystania ze zwolnienia (art. 6 ust. 1 pkt 10f ustawy o CIT), dzięki czemu skorzystają z niego także fundusze zarządzane wewnętrznie. Projektodawcy tłumaczą, że chodzi o zarządzanie przez odpowiednio umocowany wewnętrzny organ zarządzający, którego uprawnienia są potwierdzone wpisem do właściwego rejestru lub przez odpowiednie zezwolenie.
Projekt nowelizacji wprowadza również analogiczne zmiany dla funduszy inwestycyjnych typu zamkniętego, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (wyłącznie dla konkretnego typu dochodów) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT. Fundusze typu zamkniętego mogą inwestować w szerszy katalog instrumentów lub praw majątkowych niż fundusze typu otwartego.
Fiskus zostawia bezpieczniki
Z rozszerzanego w ten sposób zwolnienia z CIT zagraniczne fundusze będą mogły skorzystać, o ile:
- Polska podpisała z krajem ich siedziby umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania dającą podstawę do wymiany informacji lub
- kraj siedziby funduszu inwestycyjnego podpisał umowę o automatycznej wymianie informacji podatkowych w ramach standardu CRS lub odpowiednie umowy wielostronne (MCAA). Taką podstawą może być też umowa bilateralna z USA dotycząca przepisów ustawy FATCA.
Projekt nowelizacji zastrzega również, że zwolnienie nie będzie przysługiwać funduszom typu zamkniętego lub stosującym podobną politykę inwestycyjną, jeżeli fiskus dojdzie do wniosku, że chciały one w ten sposób nadużywać polskich przepisów podatkowych.
Etap legislacyjny
Projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w konsultacjach publicznych