W ciągu niespełna roku działalności swój profil założyło na nim 55 tys. osób. Jednak jego popularność wciąż jest niewielka.
Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że za pomocą Portalu Podatkowego przedsiębiorcy najczęściej pytali o aktywność kontrahentów – podatników VAT (ponad 7 mln zapytań) i sprawdzali poprawność ich identyfikatora NIP (ponad 117 tys. razy).
Przez portal podatnicy składali też zeznania PIT-37 – w ramach usługi wstępnie wypełnionego PIT przez administrację podatkową (prawie 125 tys. przypadków) oraz inne deklaracje – np. PCC-3 (na podatek od czynności cywilnoprawnych) i SD-Z2 (podatek od spadków i darowizn).
Niektóre czynności podatnicy mogą dokonywać za pośrednictwem ogólnodostępnej części Portalu Podatkowego (np. sprawdzenie statusu podmiotu VAT i identyfikatora NIP, korzystanie z usługi wstępnie wypełnionego zeznania PIT), inne są dostępne dopiero po zarejestrowaniu i zalogowaniu – np. dostęp do złożonych deklaracji, możliwość składania pism.
Reklama
Osoby korzystające z portalu i powiązanych z nim stron Ministerstwa Finansów natrafiają jednak na problemy. Trudno im np. odszukać odpowiednie wersje formularzy. Chodzi przykładowo o SD-Z2, który można znaleźć w trzech miejscach. Kłopot w tym, że tylko wersja oznaczona numerem 6 jest aktualnie obowiązującym drukiem do zgłaszania fiskusowi np. nabycia darowizny lub spadku.

Reklama
Zdaniem Michała Jezierskiego, menedżera w zespole Tax Management Consulting w Deloitte, umieszczanie nieaktualnych wersji formularzy w ogólnodostępnej części Portalu Podatkowego może być jedną z przyczyn niewielkiej jego popularności. – Nie jest to jednak kluczowy czynnik. Duża część podatników może nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że taki portal funkcjonuje. Brak wiedzy o jego istnieniu jest dużym problemem – mówi ekspert.
Dodaje, że utrudnieniem dla tych podatników, którzy chcą zarejestrować się na nim i założyć swoje indywidualne konto (taka możliwość istnieje od początku 2016 r.), jest konieczność wcześniejszego posiadania profilu zaufanego ePUAP lub e-podpisu. – Już sam ten fakt ogranicza grupę docelową odbiorców usług e-administracji – mówi Michał Jezierski.
Zdaniem naszego rozmówcy wpływ na niską popularność ma też to, że portal jest mało przyjazny. – Dla wielu użytkowników może nie być jasne, w jaki sposób należy się zarejestrować i jakie właściwie korzyści daje korzystanie z portalu – przyznaje Michał Jezierski.
Ekspert przypomina też, że na razie podatnicy mogą złożyć za pośrednictwem Portalu Podatkowego tylko wybrane formularze – dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn i karty podatkowej.
Ministerstwo Finansów zamierza jednak rozszerzyć funkcjonalność portalu. Od 2018 r. znajdą się tam spersonalizowane na potrzeby konkretnego podmiotu informacje dotyczące VAT, na te dotyczące CIT trzeba będzie poczekać rok dłużej.
Jakie czynności wykonali podatnicy za pomocą Portalu Podatkowego
Podatnicy złożyli:
7 045 891 – zapytań o aktywność podatnika VAT
124 901 – PIT-37 w ramach wstępnie wypełnionych zeznań przez administrację
117 106 – zapytań o poprawność identyfikatora NIP
36 171 – deklaracji PCC-3 i 3/A
17 098 – wniosków o wpis do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych
8060 – deklaracji SD-Z2
4557 – PIT-38 w ramach wstępnie wypełnionych zeznań przez administrację
4243 – deklaracje PCC-2
2208 – deklaracje SD-2
442 – deklaracji SD-3 i 3/A
276 – deklaracji PIT-16, 16A i 16Z
378 – pism dotyczących spraw podatków PCC, SD i KP.
Źrodło: Ministerstwo Finansów