Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ten wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Jednak zgodnie z par. 2 ust. 1 w zw. z poz. 41 załącznika ministra finansów z 17 grudnia 2024 r. zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2027 r., jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli:

  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby można było skorzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej, dane nabywcy, w tym jego adres, muszą więc wynikać z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę. Zatem skoro spółka nie ma danych imiennych nabywcy towaru, to nie może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w poz. 41 załącznika do rozporządzenia. Takie stanowisko zajmują też organy podatkowe (por. interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 kwietnia 2025 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.26.2025.1.KF). ©℗