statystyki

Kupując u drobnego przedsiębiorcy, można zostać bez paragonu

autor: Piotr Pieńkosz22.09.2016, 09:51; Aktualizacja: 22.09.2016, 09:55
Zasadą jest, że podatnicy podatku od towarów i usług (VAT) dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli mówiąc krócej – konsumentów, mają obowiązek prowadzić ewidencję obrotu i kwot należnej daniny przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasadą jest, że podatnicy podatku od towarów i usług (VAT) dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli mówiąc krócej – konsumentów, mają obowiązek prowadzić ewidencję obrotu i kwot należnej daniny przy zastosowaniu kas rejestrujących.źródło: ShutterStock

Ostatnio nabyłam coś w sklepiku ulokowanym na uczelni, gdzie składałam papiery. Sprzedawca nie wydał mi jednak paragonu. Początkowo nie zwróciłam na to uwagi, ale po fakcie okazało się, że produkt jest wadliwy, i chcę go zareklamować. Czy bez dowodu zakupu będę mogła to zrobić? Czy sprzedawca nie naruszył prawa, nie wydając mi paragonu – pyta pani Kinga

Zasadą jest, że podatnicy podatku od towarów i usług (VAT) dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli mówiąc krócej – konsumentów, mają obowiązek prowadzić ewidencję obrotu i kwot należnej daniny przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jeśli zaś sprzedaż jest rozliczana za pomocą kasy, to kupujący powinien otrzymać paragon na potwierdzenie transakcji.

Od reguły są jednak wyjątki. Z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych do końca 2016 r. zwolnieni są podatnicy, u których obrót zrealizowany na rzecz konsumentów nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 tys. zł. Wyjątek nie obejmuje jednak przedsiębiorców oferujących usługi związane z dostawą części samochodowych, sprzętu radiowego, telewizyjnego, telekomunikacyjnego, fotograficznego, papierosów, alkoholu czy też perfum. Na zwolnienie nie mogą też liczyć m.in. fryzjerzy, kosmetyczki, taksówkarze, placówki medyczne i gastronomiczne, a także warsztaty samochodowe. Od 2017 r. wszystkie firmy, niezależnie od obrotu, mają być pozbawione opisywanej preferencji.

Na razie jednak warto pamiętać, że konsument nabywający towary u przedsiębiorców, którym przysługuje zwolnienie, nie otrzyma paragonu. Jego brak nie jest wówczas naruszeniem obowiązujących przepisów przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Tak mogło być w przypadku pani Kingi.


Pozostało 38% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (3)

  • ciekawa(2016-09-22 10:26) Zgłoś naruszenie 12

    "Od 2017 r. wszystkie firmy, niezależnie od obrotu, mają być pozbawione opisywanej preferencji." - naprawdę? Nie przedłużą zwolnienia?

    Odpowiedz
  • monika(2016-09-23 15:47) Zgłoś naruszenie 12

    mi się praktycznie teraz nie zdarza, żebym nie dostała paragonu, a jak się zapomnę to sprzedawca mi przypomina. biorę i już. poza tym zawsze się można o niego upomnieć ;) ważne,że dostaję go na miejscu, szybko i bezpiecznie i zawsze mam dowód zakupu i z ewentualną reklamacją nie ma problemu.

    Odpowiedz
  • rewolta(2016-09-28 15:51) Zgłoś naruszenie 00

    Szykuje się WIELKI zamach na naszą prywatność! Acta to przy tym nic! Obudzmy sie wkoncu... Sprawdzcie to: http://www.wykop.pl/link/3369401/przed-nami-inwigilacja-za-pomoca-eparagonow-acta-przy-tym-to-pikus/

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane