statystyki

Kupując u drobnego przedsiębiorcy, można zostać bez paragonu

autor: Piotr Pieńkosz22.09.2016, 09:51; Aktualizacja: 22.09.2016, 09:55
Zasadą jest, że podatnicy podatku od towarów i usług (VAT) dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli mówiąc krócej – konsumentów, mają obowiązek prowadzić ewidencję obrotu i kwot należnej daniny przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasadą jest, że podatnicy podatku od towarów i usług (VAT) dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli mówiąc krócej – konsumentów, mają obowiązek prowadzić ewidencję obrotu i kwot należnej daniny przy zastosowaniu kas rejestrujących.źródło: ShutterStock

Ostatnio nabyłam coś w sklepiku ulokowanym na uczelni, gdzie składałam papiery. Sprzedawca nie wydał mi jednak paragonu. Początkowo nie zwróciłam na to uwagi, ale po fakcie okazało się, że produkt jest wadliwy, i chcę go zareklamować. Czy bez dowodu zakupu będę mogła to zrobić? Czy sprzedawca nie naruszył prawa, nie wydając mi paragonu – pyta pani Kinga

Zasadą jest, że podatnicy podatku od towarów i usług (VAT) dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli mówiąc krócej – konsumentów, mają obowiązek prowadzić ewidencję obrotu i kwot należnej daniny przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jeśli zaś sprzedaż jest rozliczana za pomocą kasy, to kupujący powinien otrzymać paragon na potwierdzenie transakcji.

Od reguły są jednak wyjątki. Z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych do końca 2016 r. zwolnieni są podatnicy, u których obrót zrealizowany na rzecz konsumentów nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 tys. zł. Wyjątek nie obejmuje jednak przedsiębiorców oferujących usługi związane z dostawą części samochodowych, sprzętu radiowego, telewizyjnego, telekomunikacyjnego, fotograficznego, papierosów, alkoholu czy też perfum. Na zwolnienie nie mogą też liczyć m.in. fryzjerzy, kosmetyczki, taksówkarze, placówki medyczne i gastronomiczne, a także warsztaty samochodowe. Od 2017 r. wszystkie firmy, niezależnie od obrotu, mają być pozbawione opisywanej preferencji.

Na razie jednak warto pamiętać, że konsument nabywający towary u przedsiębiorców, którym przysługuje zwolnienie, nie otrzyma paragonu. Jego brak nie jest wówczas naruszeniem obowiązujących przepisów przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Tak mogło być w przypadku pani Kingi.


Pozostało jeszcze 38% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (3)

  • ciekawa(2016-09-22 10:26) Zgłoś naruszenie 12

    "Od 2017 r. wszystkie firmy, niezależnie od obrotu, mają być pozbawione opisywanej preferencji." - naprawdę? Nie przedłużą zwolnienia?

    Odpowiedz
  • monika(2016-09-23 15:47) Zgłoś naruszenie 12

    mi się praktycznie teraz nie zdarza, żebym nie dostała paragonu, a jak się zapomnę to sprzedawca mi przypomina. biorę i już. poza tym zawsze się można o niego upomnieć ;) ważne,że dostaję go na miejscu, szybko i bezpiecznie i zawsze mam dowód zakupu i z ewentualną reklamacją nie ma problemu.

    Odpowiedz
  • rewolta(2016-09-28 15:51) Zgłoś naruszenie 00

    Szykuje się WIELKI zamach na naszą prywatność! Acta to przy tym nic! Obudzmy sie wkoncu... Sprawdzcie to: http://www.wykop.pl/link/3369401/przed-nami-inwigilacja-za-pomoca-eparagonow-acta-przy-tym-to-pikus/

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane