Podatnik otrzyma oprocentowanie nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia unijnego lub krajowego trybunału za okres od dnia jej powstania do dnia jej zwrotu. Niezależnie od tego, kiedy złoży wiosek o zwrot.
Tak wynika z przyjętego w środę przez Radę Ministrów projektu nowelizacji ordynacji podatkowej oraz niektórych innych ustaw (nr UC24). Przepisy nowelizacji mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Kto zyska na zmianie ordynacji podatkowej?
Dzięki nowelizacji podatnik, który będzie chciał uzyskać od fiskusa pełne oprocentowanie nadpłaty, nie będzie już musiał się spieszyć ze złożeniem wniosku o jej zwrot.
Dziś jest na to tylko 30 dni od dnia publikacji wyroku trybunału w Dzienniku Urzędowym UE (gdy w sprawie orzekał Trybunał Sprawiedliwości UE) lub od wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Wynika to z art. 78 par. 5 ordynacji podatkowej. Po tym terminie nie można już liczyć na kolejne odsetki.
Oprocentowanie za cały czas, w którym skarbówka przetrzymywała pieniądze
Zmiana tych zasad jest konieczna ze względu na wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 8 czerwca 2023 r. (sygn. akt C-322/22). TSUE orzekł w nim, że polski przepis, który ogranicza oprocentowanie podatkowych nadpłat, jest sprzeczny z unijnym prawem. Oprocentowanie należy się podatnikowi za cały czas przetrzymywania przez skarbówkę nienależnie pobranej daniny – wynikało z wyroku TSUE.
Dlatego też zgodnie z przyjętym przez rząd projektem z art. 78 ordynacji podatkowej zostanie skreślony par. 5. W zamian w art. 78 par. 3 o.p. zostanie dodany pkt 3a i zmodyfikowany par. 4 (w art. 78). Dzięki temu przepisy zapewnią oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE i Trybunału Konstytucyjnego za okres od dnia ich powstania zasadniczo do dnia ich zwrotu, niezależnie od tego, kiedy zostanie złożony wniosek o zwrot względem daty publikacji orzeczeń.
TSUE zakwestionował nie tylko ograniczenie czasowe
Tak korzystne zasady wynikają z tego, że TSUE w swoim wyroku zakwestionował nie tylko ograniczenie czasowe przewidziane w art. 78 par. 5 ordynacji podatkowej. Nie zgodził się też z przyjmowanym w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych rozwiązaniem polegającym na modyfikacji przepisu poprzez odroczenie upływu terminu na złożenie wniosku do 30. dnia od daty poboru podatku.
Podatnik będzie mógł zwlekać ze złożeniem wniosku o nadpłatę
W związku z tym, że nowe przepisy nie będą zawierały ograniczeń w tym zakresie, podatnik będzie mógł zwlekać ze złożeniem wniosku o nadpłatę, aby dostać od fiskusa wyższe oprocentowanie. Jego stawka jest taka sama jak stawka odsetek od zaległości podatkowych (obecnie to 14,5 proc. w skali roku).
Ważne będzie tylko to, aby wystąpić o zwrot nadpłaty przed przedawnieniem zobowiązania podatkowego, bo gdyby doszło do przedawnienia, to podatnik nie otrzyma nie tylko oprocentowania, ale i samej nadpłaty. Szczegółowo pisaliśmy o tym w artykule „Podatnicy będą mogli poczekać, by dostać wyższe odsetki”.