Dotacje oświatowe otrzymywane na prowadzenie przedszkoli niepublicznych mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 updof. Niestety nie zawsze. Sposób wykorzystania dotacji może przesądzać o konieczności jej opodatkowania ryczałtem.

Sposób wykorzystania dotacji oświatowej a prawo do zwolnienia z PIT

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 updof dotacje, w myśl przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, korzystają ze zwolnienia z PIT. W art. 21 ust. 36 updof zastrzeżono jednak, że zwolnienie to nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która zostanie przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność. Ze zwolnienia mogą korzystać nie tylko podatnicy opodatkowani według skali podatkowej ale także ryczałtem ewidencjonowanym (zob. art. 10 uzpd). Zatem podatnik opodatkowany ryczałtem, który:

  • prowadzi przedszkole niepubliczne,
  • pełni w nim funkcję dyrektora i
  • otrzymuje dotację oświatową

- musi zapłacić ryczałt ewidencjonowany od tej części dotacji, którą przeznaczy na swoje wynagrodzenie. W pozostałej części otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu ryczałtem.

Stawka ryczałtu dla dotacji przeznaczonej na wynagrodzenie dyrektora przedszkola

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c uzpd ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85). Na podstawie zaś art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-21 updof.

Dotacja oświatowa w części przeznaczonej na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w postaci niepublicznego przedszkola i pełniącej jednocześnie funkcję dyrektora tej placówki, stanowi przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 updof. Wbrew temu co wielu uważa nie jest ona przychodem ze świadczenia usług w zakresie edukacji. W związku powinna być opodatkowana stawką ryczałtu w wysokości 3%, a nie 8,5% (zob. interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z 10 maja 2024 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.168.2024.2.MST i z 22 marca 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.45.2024.2.MC).

Katarzyna Wojciechowska