Ministerstwo Finansów planuje rezygnację z pomysłu, aby podatnik, który będzie miał fakturę bez swojego NIP, otrzymaną poza Krajowym Systemem e-Faktur, nie mógł zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodu

Taka nieoficjalna informacja pojawiła się po ubiegłotygodniowym spotkaniu konsultacyjnym w Ministerstwie Finansów w sprawie KSeF.

Resort miał na nim poinformować, że projekt nowelizacji ustawy o VAT dotyczący zmian w e-fakturowaniu zostanie opublikowany we wrześniu br. Także wówczas MF ma powiadomić o zmianie w schemie ustrukturyzowanej faktury. Przykładowo chodzi o modyfikację zasad wskazywania terminu płatności.

– Dzięki temu nie trzeba będzie podawać konkretnej daty zapłaty. Będzie można napisać, że jest na to np. siedem dni od otrzymania faktury – tłumaczy Kajetan Kubicz, adwokat w kancelarii LTCA.

Wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu

O tym, że wydatki udokumentowane fakturami wystawionymi poza KSeF i bez numeru NIP nabywcy nie będą podatkowym kosztem, Ministerstwo Finansów poinformowało w kwietniu br. w opublikowanym wtedy dokumencie dotyczącym planowanych zmian w zakresie KseF.

– Na takim rozwiązaniu skorzystaliby sprzedawcy, bo nabywca musiałby przekazywać im informację, że jest przedsiębiorcą i że oczekuje w związku z tym faktury ustrukturyzowanej – zwraca uwagę Kajetan Kubicz.

Pomysł MF wzbudził jednak wiele kontrowersji, o czym pisaliśmy w artykule „Faktura wysłana poza KSeF nie zawsze da prawo do kosztów” (DGP nr 69/2024).

– Ministerstwo Finansów zapowiedziało więc na ostatnim spotkaniu, że z niego zrezygnuje –relacjonuje Kajetan Kubicz, który uczestniczył w tych konsultacjach.

Ekspert przypomina, że zgodnie z założeniami resortu faktury mają być obowiązkowo wysyłane przez KSeF tylko w relacjach między przedsiębiorcami (B2B). W trakcie spotkania omawiano natomiast pomysł resortu, aby przedsiębiorcy mogli – na zasadzie dobrowolności – przesyłać faktury ustrukturyzowane także konsumentom.

Kolejny projekt

Przypomnijmy, że w kwietniu br. resort wstrzymał prace nad kompleksowym projektem zmian dotyczących KSeF. W pierwszej kolejności zaproponował przesunięcie daty wdrożenia obowiązkowego KSeF – z 1 lipca 2024 r. na 1 lutego 2026 r. Nowelizacja w tym zakresie została opublikowana w Dz.U z 2024 r. pod poz. 852.

Teraz MF powróciło do prac nad drugą nowelizacją i stąd zeszłotygodniowe spotkanie konsultacyjne. Projekt, nad którym trwają prace, ma zawierać propozycje uproszczenia obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz etapowego wejścia w życie obowiązku e-fakturowania. Resort chce bowiem, aby wszedł on w życie 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą VAT) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców – 1 kwietnia 2026 r. ©℗