Kierowany przez posła PiS Adama Abramowicza Zespół na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego przeprowadził cykl konsultacji z przedstawicielami branży handlowej w sprawie koncepcji podatku od handlu - wynika z dokumentu, stanowiącego podsumowanie prac zespołu.

W negocjacjach tych brali udział m.in. przedstawiciele sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz reprezentanci Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, skupiającej duże podmioty handlowe.

"Rozmowy przyniosły zbliżenie stanowisk, choć początkowo obie organizacje bardzo się od siebie różniły" - powiedział szef zespołu Adam Abramowicz.

Kierowany przez niego zespół sformułował więc w podsumowaniu prac kilka tez w sprawie tego podatku, co do których istnieje wstępna zgoda wszystkich stron. Tezy te, jak zaznaczył Abramowicz, zostały w środę przekazane ministrowi Henrykowi Kowalczykowi, by mogły zostać wykorzystane w przygotowaniu rządowego projektu ustawy o podatku od hipermarketów.

Przede wszystkim, wynika z tez, podatek nie powinien być zależny od powierzchni sklepu, a także powinien być progresywny, kaskadowy i zawierać kwotę wolną od podatku.

Abramowicz zaznacza, że w sprawie wysokości kwoty wolnej nie ma zgody między organizacjami przedsiębiorców. Sami członkowie zespołu proponują, by było to minimum 12 mln zł rocznego obrotu.

"Podatek obrotowy od handlu powinien być wprowadzony tymczasowo, na okres do końca 2016 roku. Docelowo podatek PIT i CIT powinien zostać zastąpiony podatkiem ryczałtowym od obrotu całego handlu hurtowego i detalicznego z ewentualnym zróżnicowaniem jego wysokości w zależności od branży" - czytamy w dokumencie zespołu parlamentarnego.

Według posłów "stawki podatku w poszczególnych przedziałach progresji powinny być tak ustalone, aby spełniały rolę wspierania na rynku konkurencji małych i dużych sklepów, to znaczy obciążały w mniejszym stopniu firmy o mniejszych obrotach, a w większym stopniu firmy o obrotach dużych".

Abramowicz przyznał, że w sprawie progów progresji także nie ma zgody przedsiębiorców, choć członkom zespołu parlamentarnego zależy, by sprzyjały one konkurencji. "Chodzi nam o to, by te małe sklepy też utrzymały się na rynku" - zaznaczył poseł PiS.

Jego zdaniem liczbę i wysokość przedziałów progresywnych powinien ustalić rząd, na podstawie danych resortu finansów.

Z tez zespołu wynika jednak także, że "maksymalna sumowana stopa podatku nie powinna przekraczać możliwości jego zapłacenia przez firmy handlowe". Poza tym, zdaniem zespołu, "w 2016 roku podatek powinien być odliczany od dochodu – w przypadku dochodu mniejszego niż wysokość nowego podatku, podatnik płaciłby podatek wyliczony według obrotu, a także od podstawy opodatkowania".

"Podatek powinien być powszechny i szczelny, jego konstrukcja powinna uniemożliwiać jego obchodzenie" - stwierdza komunikat zespołu.

Ponadto, według posłów, podatek powinien dotyczyć całej sprzedaży detalicznej: tradycyjnej, przez internet oraz detalicznej prowadzonej w hurtowniach tzw. Cash&Carry i w hurtowniach tradycyjnych wystawiających paragony fiskalne. Z podatku powinny natomiast być zwolnione towary, na które obowiązują ceny urzędowe (np. papierosy) oraz towary obciążone akcyzą - wynika z tez.

8 stycznia tezy z rozmów zespołu parlamentarnego i organizacji przedsiębiorców mają być przedstawione na spotkaniu przedstawicieli rządu z reprezentantami handlowców. Na spotkaniu mają być także członkowie zespołu parlamentarnego, w którym, jak podkreśla Abramowicz, są przedstawiciele wszystkich klubów.

"Jeśli uda się w sprawie podatku od handlu uzyskać jakiś konsensus, to będzie to duża wartość, by unikniemy różnych skarg i protestów" - powiedział Abramowicz PAP.

Podatek od hipermarketów ma być jednym z dodatkowych źródeł dochodów, z których sfinansowany ma być, według programu PiS, m.in. program 500+. MF szacuje, że dochody z podatku od hipermarketów powinny wynieść 2 mld zł rocznie. Premier Beata Szydło zapowiedziała, że projekt przygotuje rząd po serii konsultacji z przedsiębiorcami.

Ze wstępnego projektu ustawy dotyczącej podatku od hipermarketów wynikało, że opodatkowane miały być podmioty prowadzące działalność handlową w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 250 mkw.