Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika z art. 26 ustawy o
rachunkowości. Zgodnie z nim inwentaryzacja może być przeprowadzona jedną z trzech metod, w zależności od rodzaju składników aktywów i pasywów.
Środki trwałe oraz
nieruchomości zaliczone do inwestycji oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie inwentaryzuje się metodą spisu z natury. Ale tą metodą nie inwentaryzuje się gruntów i środków trwałych trudno dostępnych. Środki trwałe trudno dostępne inwentaryzuje się poprzez porównanie danych księgowych z dokumentacją.
W celu przeprowadzenia inwentaryzacji drogą porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami należy wykorzystać głównie dane zawarte w ewidencji analitycznej i porównać je z dokumentami źródłowymi i wtórnymi. Umożliwi to ocenę prawidłowości wykazanych w ewidencji księgowej sald określonych składników aktywów i pasywów. Pozwoli również na ustalenie faktu ich istnienia i źródła ich pochodzenia, stwierdzenia realnej wartości tych składników i kompletności ich ujęcia w zapisach. Potwierdzeniem takiej weryfikacji są wydruki „Zestawienie obrotów i sald ksiąg pomocniczych” dla poszczególnych weryfikowanych aktywów i pasywów, których zgodność potwierdzają pracownicy wchodzący w skład zespołu spisowego i osoby odpowiedzialne merytorycznie.
Weryfikację zapisów przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego, z tym że inwentaryzację można rozpocząć w IV kwartale roku obrotowego i zakończyć do 15 stycznia roku następnego.
Wyniki tej inwentaryzacji powinny zostać przedstawione w postaci protokołu. Po zakończeniu inwentaryzacji drogą weryfikacji należy sporządzić zbiorcze sprawozdanie zinwentaryzowanych tą drogą aktywów i pasywów. ©?
Protokół weryfikacji wybranych pozycji aktywów i pasywów
.................................
Protokół weryfikacji nr ..........
Saldo konta................................................na dzień.................................
Zespół weryfikacyjny w składzie: 1...................................................
2...................................................
w dniu ...................... zweryfikował saldo konta....................................................................................................
i stwierdził, że saldo konta wynika z zapisów udokumentowanych sprawdzonymi i zatwierdzonymi dokumentami. Jest ono realne i poprawnie ustalone.
a).................................................. zł...................................................
b).................................................. zł.....................................................
c)................................................... zł.....................................................
Saldo końcowe na dzień .......................wynosi: zł.................................
...........................................................
podpis osoby odpowiedzialnej za ewidencję księgową
podpisy członków zespołu weryfikacyjnego
1.....................................................
2. ...................................................
................................................. .................................
Sprawozdanie z inwentaryzacji
Sprawozdanie z inwentaryzacji dokonanej drogą weryfikacji stanów księgowych z dokumentacją księgową aktywów i pasywów nieobjętych inwentaryzacją poprzez spis z natury lub potwierdzenie sald sporządzone na dzień 31 grudnia .............
Lp.
|
Nazwa składnika
|
Symbol konta
|
STAN
|
Numer protokołu weryfikacji
|
księgowy
|
ustalony w drodze weryfikacji
|
1
|
Środki trwałe
|
011
|
.............
|
.................
|
..................
|
2
|
Pozostałe środki trwałe
|
013
|
.............
|
..................
|
..................
|
3
|
Wartości niematerialne i prawne
|
020
|
............
|
..................
|
..................
|
4
|
Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
|
071
|
.............
|
..................
|
...................
|
5
|
Umorzenie poz. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
|
072
|
|
|
|
6
|
Środki trwałe w budowie
|
080
|
|
|
|
7
|
Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne
|
140
|
|
|
|
8
|
Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
|
201
|
|
|
|
9
|
Rozrachunki z budżetami
|
225
|
|
|
|
10
|
Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
|
229
|
|
|
|
11
|
Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
|
231
|
|
|
|
12
|
Pozostałe rozrachunki z pracownikami
|
234
|
|
|
|
13
|
Pozostałe rozrachunki
|
240
|
|
|
|
14
|
Zobowiązania finansowe
|
260
|
|
|
|
15
|
Odpisy aktualizujące należności
|
290
|
|
|
|
18
|
Kapitał podstawowy
|
800
|
|
|
|
19
|
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
|
851
|
|
|
|
20
|
Rozliczenia międzyokresowe
|
640
|
|
|
|
21
|
Inne .......
|
|
|
|
|
Salda objętych niniejszym protokołem aktywów i pasywów uznaje się za realne i prawidłowe
Załącznik nr ...... do sprawozdania finansowego
Data i podpisy członków zespołu weryfikacyjnego
1..........................................................
2..........................................................
................................................... ....................................................... Zatwierdzono/data
.................... ........................
z przeprowadzonej inwentaryzacji aktywów i pasywów metodą uzgodnienia (weryfikacji) z dokumentacją źródłową za rok ............
1. Inwentaryzacja została przeprowadzona na podstawie Zarządzenia nr .......... z dnia........
2. Inwentaryzacją metodą weryfikacji zostały uzgodnione następujące aktywa i pasywa:
● Grunty – na kwotę .................
● Środki trwałe, do których dostęp był znacznie utrudniony – na kwotę .............
● Należności sporne i wątpliwe – na kwotę .............
● Należności wobec osób nieprowadzących działalności gospodarczej – na kwotę ............
● Zobowiązania wobec osób nieprowadzących działalności gospodarczej – na kwotę ............
● Należności publicznoprawne – na kwotę ..........
● Zobowiązania publicznoprawne – na kwotę ..................
● Inne (wymienić) ................
3. Powyższe salda zostały zweryfikowane na dzień ............
4. W trakcie prowadzonej weryfikacji nie stwierdzono sald nieuzasadnionych bądź niezgodnych z dokumentacją źródłową.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Podpisy pracowników księgowości
Art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).