W poprawkach przewidziano w nich m.in. że zobowiązanym do sporządzenia dokumentacji podatkowej jest podatnik dokonujący zapłaty wynikającej ze zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, na rzecz podmiotu z raju podatkowego, który nie musi być jednocześnie podmiotem powiązanym.
Senat zaproponował też korektę określenia „zagranicznego zakładu”, aby odpowiadało ono jego definicji legalnej. Określono ponadto „opłaty karne za nieterminowe płatności” jako „opłaty z tytułu opóźnionej zapłaty”, co odpowiada dotychczasowemu brzmieniu przepisów.
Inna poprawka Senatu mówi, że podmiotem gospodarczym może być także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
Poprawki senackie precyzują ponadto, że zakładany w przepisach szereg powiązanych czynności zmierzających do uzyskania zwolnienia podatkowego odnosi się jedynie do czynności prawnych. Ujednolicają też przepisy Ordynacji podatkowej uwzględniając, że nakładany na podatników obowiązek ma charakter administracyjno-prawny.
Poprawki senackie dokonały zmian w przepisach przejściowych. Ponadto Senat zaproponował, by obowiązek sporządzenia sprawozdania dla podatników przekraczających limit skonsolidowanych przychodów dotyczył roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu wejścia w życie ustawy oraz wszystkich następnych lat podatkowych.
Celem noweli jest m.in. utrudnienie firmom powiązanym ze sobą wyprowadzanie zysku za granicę.
Zgodnie z nowelą firmy o kosztach lub przychodach powyżej 10 mln euro będą musiały przygotowywać analizy porównawcze, w których będą musiały uzasadnić rynkowy poziom cen stosowanych w transakcjach z podmiotami powiązanymi. Nowela przewiduje też, że największe grupy - o przychodach powyżej 750 mln euro - powinny przygotowywać także raporty o wysokości dochodów i zapłaconym podatku oraz miejscach prowadzenia działalności gospodarczej jednostek zależnych, a także zakładów zagranicznych należących do grupy kapitałowej.
Ustawa przewiduje też wyłączenia osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz mikroprzedsiębiorców (przychody poniżej 2 mln euro) z obowiązku sporządzania dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz zróżnicowania istniejącego obecnie obowiązku dla pozostałych przedsiębiorców.
Nowela składa się z dwóch części. Pierwsza wprowadza przepisy trzech dyrektyw, których termin wdrożenia upływa z końcem 2015 r. Dwie z nich nowelizują dyrektywę regulującą opodatkowanie dywidend wypłacanych między podmiotami powiązanymi. Zmiany dotyczą dopisania do listy podmiotów, w stosunku do których zastosowanie znajdą preferencyjne zasady opodatkowania dochodów z dywidend, dwóch spółek prawa rumuńskiego. Zdaniem Ministerstwa Finansów jest to zmiana czysto techniczna.
Ustawa wprowadza dodatkowy warunek wykluczający z preferencji, zgodnie z którym zwolnienie to nie powinno być przyznane, jeśli dywidendy wypłacane są w związku z fikcyjnymi uzgodnieniami i nie odzwierciedlają rzeczywistości gospodarczej, a jedynym celem było uzyskanie tego typu zwolnienia.