Termin przeprowadzenia jest uzależniony od sposobu ich ewidencji. Jeżeli jest ona ilościowo-wartościowa i dotyczy przechowywania na terenie strzeżonym, to spis przeprowadza się raz w ciągu dwóch lat
/>
/>
Jak powinniśmy przeprowadzić inwentaryzację zapasów materiałów w magazynie, jeżeli prowadzimy ewidencję ilościowo-wartościową? Jak rozliczyć i zaksięgować niedobory i nadwyżki w magazynie?
Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika z art. 26 ustawy o rachunkowości. Celem jej przeprowadzenia w przedsiębiorstwie są:
1) ustalenie stanu faktycznego aktywów i pasywów, porównanie stanu faktycznego ze stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych,
2) urealnienie stanu posiadanych aktywów i pasywów, ustalenie przydatności ekonomicznej posiadanych aktywów i pasywów,
3) rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych i ocena odpowiedzialności za powierzone mienie,
4) kontrola zabezpieczenia posiadanego majątku.
Za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiada kierownik jednostki. W instrukcji inwentaryzacyjnej określa on zasady przeprowadzenia inwentaryzacji poszczególnych składników majątku przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 26 ustawy o rachunkowości inwentaryzacja może być przeprowadzona jedną z trzech metod, w zależności od rodzaju składników aktywów i pasywów. [tabela 1]
Warto pamiętać, że materiały należy inwentaryzować drogą spisu z natury. Jednak termin inwentaryzacji jest uzależniony od sposobu ewidencji materiałów. [tabela 2]
Dla prawidłowego przeprowadzenia spisu z natury należy się w odpowiedni sposób przygotować. Kierownik jednostki ustala harmonogram prac związanych z zamknięciem roku i przeprowadzeniem inwentaryzacji. Szczegółowy wykaz przykładowych czynności związanych ze spisem z natury przedstawia tabela 3.
W pytaniu nie podano, czy materiały znajdują się na terenach strzeżonych, czy niestrzeżonych. Jeżeli materiały będą przechowywane na terenie strzeżonym i zgodnie z treścią pytania są objęte ewidencją ilościowo-wartościową, to inwentaryzacja może być przeprowadzona raz w ciągu dwóch lat. Jeżeli są to materiały w punktach sprzedaży detalicznej i są objęte ewidencją wartościową, to raz w roku. W pozostałych przypadkach inwentaryzacja musi być przeprowadzona nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego i nie później niż do 15. dnia roku następnego.
Jeżeli chodzi o wycenę i ujęcie niedoborów i nadwyżek, to najpierw należy ustalić przyczynę ich powstania. Niedobory dzielimy na zawinione i niezawinione.
Niedobory niezawinione mogą powstać w wyniku:
wubytków naturalnych w granicach normy – są one konsekwencją zachodzącego procesu fizykochemicznego związanego np. z wysycaniem, parowaniem, ulatnianiem; dla tego typu ubytków muszą być ustalone normy ubytków mieszczących się w granicach normy,
wubytków naturalnych przekraczających granice normy – są to ubytki niezawinione przez osobę materialnie odpowiedzialną, a związane np. z niewłaściwym przechowywaniem materiałów,
wzdarzeń nadzwyczajnych, losowych (np. powódź, zalanie, gradobicie) – są to wtedy niedobory nadzwyczajne zaliczane do strat nadzwyczajnych,
wbłędnego wpisania ilości, nazw składników majątku lub są konsekwencją niedokładności urządzeń pomiarowych – są to tzw. niedobory pomyłkowe (pozorne).
Zaś niedobory zawinione powstały z przyczyn zależnych od osób materialnie odpowiedzialnych można podzielić na:
wniedobory uznane przez osobę materialnie odpowiedzialną – osoba materialnie odpowiedzialna przyznała się do powstania niedoboru i zgodziła się go pokryć,
wniedobory dochodzone na drodze sądowej – osoba winna powstania niedoboru nie wyraziła zgody na ich pokrycie i jednostka skierowała sprawę na drogę postępowania sądowego,
wniedobory zawinione niedochodzone na drodze sądowej – kierownik jednostki rezygnuje z dochodzenia pokrycia niedoboru na drodze sądowej, stosuje albo sankcje wynikające z wewnętrznych regulaminów jednostki, albo rezygnuje z dochodzenia niedoboru.
Natomiast w przypadku nadwyżek również należy ustalić przyczynę ich powstawania. Nadwyżki mogą być związane z błędnym zapisem w arkuszach spisowych nazwy spisanego składnika majątku, z błędami pomiaru, błędami w dokumentacji prowadzonej dla danego składnika majątku, a także niedokładnością urządzeń pomiarowych. Czasem jednak nie umiemy ustalić, co mogło być przyczyną powstania nadwyżki.
Zarówno powstanie niedoborów, jak i nadwyżek, musi być w jednostce wyjaśnione. Pozwoli to w przyszłości w lepszy sposób zabezpieczyć majątek przed powstaniem niedoborów i usprawni funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w obszarze gospodarowania majątkiem jednostki i obiegiem dokumentów. Poprawnie przeprowadzona inwentaryzacja pozwoli również w bardziej wydajny sposób gospodarować posiadanym majątkiem poprzez kontrolę przydatności tego majątku.
Niedobory i nadwyżki należy rozliczyć. Jedną z metod jest kompensata niedoborów z nadwyżkami. Kompensata może być jednak przeprowadzona tylko w niektórych przypadkach, bo muszą być spełnione następujące warunki jej przeprowadzenia:
wnadwyżka i niedobór zostały ustalone w trakcie tego samego spisu z natury i w tym samym okresie rozliczeniowym,
wnadwyżka i niedobór dotyczą tej samej osoby materialnie odpowiedzialnej lub tych samych osób współodpowiedzialnych za powierzone składniki majątku,
wnadwyżka i niedobór dotyczą składników w podobnym asortymencie, czyli o tej samej nazwie, zbliżonych właściwościach, wyglądzie,
wniedobór musi być niezawiniony. ©?
PRZYKŁAD 1
Rozliczenie kompensaty niedoborów i nadwyżek
Jednostka prowadzi ewidencję ilościowo-wartościową materiałów w rzeczywistej cenie zakupu. W wyniku inwentaryzacji ustalono następujące stany materiałów:
Nazwa materiału | Jednostka miary | Cena jednostkowaw zł | Stan ustalony w trakcie spisu z natury | Stan wynikający z ewidencji | Różnice inwentaryzacyjne | |||
ilość | wartość | ilość | wartość | ilość | wartość | |||
Z | szt. | 5,00 | 85 | 425,00 | 100 | 500,00 | -15 | 75,00 |
Y | szt. | 6,20 | 209 | 1295,80 | 200 | 1240,00 | 9 | 55,8 |
W trakcie wyjaśniania różnic inwentaryzacyjnych ustalono, że:
● niedobór materiału Z jest niezawiniony,
● nadwyżka materiału Y jest rzeczywista i nie znaleziono jej przyczyny.
Kompensata została dokonana zgodnie z zasadą mniejsza ilość, niższa cena.
Ustalenie wartości niedoborów, nadwyżek i kompensaty:
– nadwyżka materiału Y – 9 szt. x 6,2 zł = 55,80 zł,
– niedobór materiału Z – 15 szt. x 5 zł = 75 zł.
Kompensata 9 szt. x 5 zł = 45 zł.
Różnice po dokonaniu kompensaty:
– nadwyżka materiału Y – 55,80 zł – 45 zł = 10,80 zł,
– niedobór materiału Z – 75 zł – 45 zł = 30 zł.
Objaśnienia:
1. Ujawnienie różnic inwentaryzacyjnych:
a) niedobór materiału Z – 75 zł,
b) nadwyżka materiału Y – 55, 80 zł;
2. Kompensata niedoboru z nadwyżką – kwota 45 zł;
3. Rozliczenie pozostałych po kompensacie niedoborów i nadwyżek:
a) niedobór uznany za niezawiniony – 30,00 zł,
b) nadwyżka uznana za rzeczywistą – 10,80 zł.
PRZYKŁAD 2
Niedobory zawinione przez pracownika
Jednostka prowadzi ewidencję ilościowo-wartościową materiałów w rzeczywistej cenie zakupu. W wyniku inwentaryzacji ustalono następujące stany materiałów:
a) niedobór materiału A o wartości z ewidencji księgowej 5000 zł,
b) niedobór materiału B o wartości z ewidencji księgowej 10 000 zł,
c) nadwyżkę materiału C, którą wyceniono na kwotę 3000 zł.
W toku wyjaśniania różnic inwentaryzacyjnych uznano:
● niedobór materiału A za zawiniony do wysokości 4500 zł, pracownik Y uznał wartość niedoboru i będzie spłacał niedobór w ratach po 500 zł miesięcznie,
● niedobór materiału A za niezawiniony do wysokości 500 zł i mieszczący się w granicach normy,
● niedobór materiału B za zawiniony do wysokości 10 000 zł, pracownik X odmówił pokrycia niedoboru – sprawę skierowano do sądu, sąd uznał całą kwotę za zawinioną przez osobę materialnie odpowiedzialną,
● nadwyżkę ustalono za rzeczywistą.
Objaśnienia:
1) Ujawnienie różnic inwentaryzacyjnych:
a) niedobór materiału A – 5000 zł,
b) niedobór materiału B – 10 000 zł,
c) nadwyżka materiału C – 3000 zł;
2) Rozliczenie niedoboru materiału A:
a) niedobór mieszczący się w granicy normy – 500 zł,
b) niedobór uznany za roszczenie wobec pracownika Y – 4500 zł;
3) Uznanie nadwyżki za rzeczywistą – 3000 zł;
4) Rozliczenie niedoboru materiału B – pracownik odmówił pokrycia niedoboru i sprawę skierowano do sądu – 10 000 zł;
5) Opłata sądowa opłacona gotówką – 200 zł;
6) Sąd uznał, że niedobór powstał z winy pracownika i nakazał zapłatę całej kwoty niedoborów i kosztów postępowania sądowego – 10 200 zł.
Tabela 1. Metody i zakres ich stosowania
Metoda inwentaryzacji | Składniki aktywów i pasywów |
Spis z natury | Aktywa pieniężne (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papiery wartościowe w postaci materialnej, rzeczowe składniki aktywów obrotowych, środki trwałe oraz nieruchomości zaliczone do inwestycji (z wyjątkiem gruntów i środków trudnodostępnych) oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie. |
Uzgodnienie sald | Aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki, w tym papiery wartościowe w formie zdematerializowanej, należności, w tym udzielone pożyczki (z wyjątkiem porównywanych z danymi z ksiąg rachunkowych) oraz powierzone kontrahentom własne składniki aktywów. |
Porównanie danych księgowych z dokumentacją | Środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony, grunty oraz prawa zakwalifikowane do nieruchomości, należności sporne i wątpliwe, a w bankach również należności zagrożone, należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych, a także pozostałe aktywa i pasywa. |
Tabela 2. Terminy inwentaryzacji materiałów
Termin inwentaryzacji | Składnik aktywów i pasywów | Uwagi |
Ostatni dzień roku obrotowego | Materiały wpisane w koszty w dniu zakupu | Stan ustalony na dzień bilansowy w trakcie inwentaryzacji jest podstawą dokonania korekty kosztów ujętych w ewidencji do rzeczywistego poziomu zużycia materiałów. |
Nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego i nie później niż do 15. dnia roku następnego | Zapas materiałów | |
Raz w ciągu 2 lat | Zapas materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową | |
Raz w roku | Zapas towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego jednostki |
Tabela 3. Wykaz przykładowych czynności
Rodzaj czynności | Szczegółowa charakterystyka czynności w ramach poszczególnych etapów |
I ETAP – PRZYGOTOWANIE | |
Czynności przedwstępne | Sprawdzenie umów o pracę z osobami materialnie odpowiedzialnymi, umów o wspólnej odpowiedzialności materialnej |
Ustalenie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla pracowników materialnie odpowiedzialnych | |
Utworzenie komisji inwentaryzacyjnej, komórki inwentaryzacyjnej i ustalenie dla niej zakresu zadań i czynności | |
Ustalenie i wprowadzenie instrukcji inwentaryzacyjnej | |
Zarządzenie kierownika jednostki w sprawie zasad ochrony majątku | |
Sprawdzenie instrukcji obiegu i kontroli obiegu dokumentów z systemem ochrony majątku | |
Wyposażenie komórek administracyjnych lub gospodarczych w legalizowane urządzenia pomiarowe, liczące i zabezpieczające | |
Poinstruowanie i przeszkolenie pracowników materialnie odpowiedzialnych | |
Opracowanie i zatwierdzenie harmonogramu inwentaryzacji | |
Przygotowanie przepisów, druków, arkuszy i formularzy inwentaryzacyjnych | |
Czynności wstępne | Wydanie zarządzenia w sprawie inwentaryzacji przez kierownika jednostki |
Powołanie zespołów spisowych | |
Szkolenie przedinwentaryzacyjne dla zespołów spisowych i osób materialnie odpowiedzialnych w sprawie zasad przeprowadzania spisu z natury | |
Przekazanie zespołom spisowym niezbędnych druków, materiałów, urządzeń pomiarowych | |
Wybranie i przydzielenie do pomocy w zespołach spisowych osób ze sprzętem technicznym lub odpowiednią wiedzą w razie potrzeby | |
Czynności przed spisem z natury | Podział inwentaryzowanego przedsiębiorstwa na rejony spisowe |
Przegląd składników majątkowych w poszczególnych rejonach spisowych przez osoby materialnie odpowiedzialne, uzgodnienie z ewidencją księgową | |
Sprawdzenie przyrządów pomiarowych przed spisem z natury | |
Przyjęcie oświadczeń przedinwentaryzacyjnych od osób materialnie odpowiedzialnych | |
II Etap – spis | |
Spis z natury | Spisanie składników majątku, dokonanie liczenia, pomiaru, ważenia, wpisanie do arkuszy spisowych |
Przeprowadzenie wstępnej oceny użyteczności składników majątku | |
Pobranie oświadczeń poinwentaryzacyjnych od osób materialnie odpowiedzialnych | |
Procedury obliczeniowe | Dokonanie wyceny poszczególnych pozycji w arkuszu spisu z natury |
Wykonanie wszystkich obliczeń rachunkowych w arkuszach spisowych i zestawienie wszystkich arkuszy | |
Sporządzenie protokołu z inwentaryzacji | |
III Etap – ustalenie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie | |
Wstępne czynności rozliczeniowe | Przekazanie dokumentów ze spisu z natury do komisji inwentaryzacyjnej |
Sprawdzenie arkuszy spisowych pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym | |
Dokonanie dodatkowych uzupełnień, wyceny, jeśli zachodzi taka konieczność – np. dodatkowy spis | |
Sporządzenie ostatecznego rozliczenia ilościowego i wartościowego inwentaryzacji z podziałem na ubytki, niedobory, nadwyżki, kompensaty i inne elementy w zależności od specyfiki firmy | |
Rozliczenie i zakończenie inwentaryzacji | Zestawienie różnic inwentaryzacyjnych, wyjaśnienie przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych poprzez oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych |
Ustalenie zasad rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych i ich ocena prawna, ustalenie wpływu na wynik finansowy | |
Rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych za niedobory zawinione | |
Podsumowanie poinwentaryzacyjne i wykorzystanie dorobku poinwentaryzacyjnego |
Podstawa prawna
Art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).