Szczegółowe rozliczenia przedstawiła wiceminister Izabela Leszczyna w odpowiedzi na interpelację nr 33474.
Najwięcej pieniędzy kosztowała akcja „Szybki PIT”. Organizowana jest ona od 2009 r. i obecnie ma przede wszystkim zachęcać Polaków, by rozliczali się z fiskusem elektronicznie.
W jej ramach utworzono stronę internetową www.szybkipit.pl, gdzie zgromadzono formularze, broszury i kalkulatory podatkowe. Tu też
podatnik może złożyć zeznanie roczne. Przeprowadzono kampanię promocyjną w kinach, zamówiono spoty radiowe i telewizyjne, przygotowano materiały informacyjne (broszury, ulotki, plakaty).
MF przygotował także aplikację, która pozwala online zadać pytanie ekspertom resortu. Utworzył też punkty rozliczeń PIT w galeriach handlowych.
Szybki PIT – działania MF
Oprócz tego, w ramach tej samej kampanii, 16 izb i 400 urzędów skarbowych wydało 362,7 tys. zł. Zapłaciły one za emisję spotów reklamowych, materiały promocyjne, płatne ogłoszenia w prasie, konkursy dla podatników, wynajem powierzchni w centrach handlowych dla celów rozliczeń z fiskusem.
W ramach akcji „Szybki PIT” zrealizowano także dwie dodatkowe kampanie: jedną dla płatników (miała zapoznać ich z wprowadzonym od 2015 r. obowiązkiem składania deklaracji elektronicznych), drugą – dla podatników (miała przekonać ich o zaletach wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego PIT-37). Obie kampanie były realizowane przy wykorzystaniu środków unijnych.
Ponad 207,8 tys. zł wydano na akcje „Weź paragon” i „Sprawdź paragon”. Pierwsza ma zachęcać przedsiębiorców do ewidencjonowania obrotu w kasach fiskalnych. Druga ma skłaniać podatników, by sprawdzali otrzymane paragony, czy faktycznie pochodzą one z kasy fiskalnej.
„Weź paragon” oraz „Sprawdź paragon
Ponad 83,6 tys. zł kosztowała kampania „Nie daj się zrobić w słupa”. Chodzi o edukowanie podatników o niebezpieczeństwach związanych z uczestnictwem w „karuzeli podatkowej”.
„Nie daj się zrobić w słupa”
Dla gimnazjów i studentów
Zorganizowany w 2015 r. konkurs dla uczniów gimnazjów „Finansoaktywni. Misja: Podatki” kosztował ponad 209 tys zł. Zgłosiło się do niego ponad 500 szkół, rozdano ponad 400 zestawów edukacyjnych.
„Finansoaktywni. Misja: Podatki”
Drugi konkurs „Taxminutes”, na najlepszy film pokazujący iluzje i mity podatkowe, był adresowany do studentów. MF zapłacił ok. 9 tys. zł, głównie za możliwość dalszego udostępniania najlepszych filmów oraz za staże i nagrody dla laureatów.
Kampania promocyjna „e-Cło” miała na celu pokazanie zmian w Służbie Celnej. Pieniądze wydano na produkcje filmów, aplikację e-Celnicy, raport o programie e-Cło, infografiki, materiały prasowe i edukacyjne, a także utrzymanie profili Służby Celnej w mediach społecznościowych (Facebook, Google +, Linkedin, Youtube, Twitter)
Służba Celna wydała też 12 tys. zł na kampanie ostrzegawcze, głównie na walkę z nielegalnym hazardem. W ramach akcji „Nie daj się wkręcić” informowano właścicieli lokali w których działały nielegalne automaty hazardowe o grożących im konsekwencjach. Druga akcja „Nie daj się uzależnić od hazardu” miała charakter prewencyjny. Jej współorganizatorami były Ordynariat Polowy Wojska Polskiego (w jego ramach funkcjonuje duszpasterstwo Służby Celnej) oraz celnicy z Przemyśla i Katowic.
Własne, doraźne kampanie organizowały też urzędy i izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej oraz izby celne.
„Podatniku, nie daj się wkręcić”
Urząd Skarbowy w Kluczborku
„Elektroniczne rozliczenia IS i US”
Izba Skarbowa w Bydgoszczy i podległe urzędy
Izba Skarbowa w Bydgoszczy i podległe urzędy
„Podatki nie mają wakacji”
Urząd Kontroli Skarbowej w Gdańsku
Promocja aplikacji „Mobilna granica”
Ministerstwo Finansów uczestniczyło również jako partner w działaniach innych instytucji zaufania publicznego (MPiPS oraz NBP).