Na projekty związane z rozwojem e-usług publicznych do 2020 r. zostanie przeznaczonych ponad 633 mln zł. Dzięki temu do tego czasu m.in. składanie deklaracji VAT i CIT będzie szybsze i tańsze dla przedsiębiorców – zapowiedziało na wczorajszej konferencji Ministerstwo Finansów. Ma to być możliwe dzięki rozwijaniu narzędzi w Portalu Podatkowym.
Dziś pożytek z uruchomienia portalu mają głównie podatnicy składający PIT-37. Fiskus za nich wstępnie wypełnia deklaracje. Usługi dla podatników PIT mają być rozwijane, ale za kilka lat z pomocy będą mogli skorzystać również płacący CIT i VAT. W portalu pojawi się formularz płatności (na wzór druku przelewu), jaką podatnik powinien uiścić na rzecz urzędu skarbowego.
Ułatwienia będą przy zamówieniach publicznych. Zamawiający będzie mógł otrzymać informację o zaległościach (lub ich braku) w podatkach oferentów. Będzie też możliwe składanie sprawozdań finansowych fiskusowi w formie elektronicznej.
W ciągu najbliższych lat resort chce także wdrożyć zmiany w elektronicznej kontroli podatkowej i czynnościach sprawdzających. Chodzi o jednolity plik kontrolny. Przekazywanie danych fiskusowi w tym formacie ułatwi weryfikację rozliczeń przedsiębiorców, co ma ograniczyć wizyty urzędników w firmach.
Również zmiany, które zakładają zbudowanie platformy e-finansów publicznych, mają się przydać przedsiębiorcom. Pomogą usprawnić zarządzanie budżetem państwa, łatwiej też będzie pozyskać informacje użyteczne w działalności gospodarczej. W jednym miejscu będzie można sprawdzić stawki podatków lokalnych w danej gminie i dowiedzieć się o zwolnieniach, które ta jednostka samorządowa stosuje. Dziś takie informacje są tylko na stronach internetowych poszczególnych gmin.
Resort finansów umożliwi też firmom składanie drogą elektroniczną deklaracji na potrzeby rozliczenia podatku od nieruchomości i od środków transportu. Z kolei w związku z rozbudową usług elektronicznych Służby Celnej przedsiębiorcy mogą liczyć na szybszą obsługę na granicach. Wdrożona ma być elektroniczna obsługa firm w zakresie nabywania i rozliczania banderol.
Resort chce też zainwestować w kioski do samoobsługi tax free. Skorzystają z nich na granicy podróżni, którzy chcą odzyskać VAT od zakupionych w Polsce towarów. Będą musieli tylko zeskanować numer dokumentu zakupu. Wówczas wyświetli się im lista towarów. Jeżeli wszystkie z nich będą chcieli wywieźć, wystarczy listę zaakceptować, jeżeli tylko niektóre – konieczna będzie korekta listy.