Podatnik, który otrzymał darowiznę pieniężną od najbliższej rodziny, musi mieć dowód przelewu lub przekazu pocztowego, jeżeli chce skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Nie trzeba jednak dołączać takiego dokumentu do zgłoszenia SD-Z2 – wyjaśniło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. Dodało, że organ może o taki dokument poprosić.
Podatnik, który otrzymał darowiznę pieniężną od najbliższej rodziny, musi mieć dowód przelewu lub przekazu pocztowego, jeżeli chce skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Nie trzeba jednak dołączać takiego dokumentu do zgłoszenia SD-Z2 – wyjaśniło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. Dodało, że organ może o taki dokument poprosić.
Z problemem zgłosił się do redakcji czytelnik, który otrzymał od rodziców darowiznę pieniężną (przelewem bankowym). Chciał ją zgłosić online, składając formularz SD-Z2 przez Portal Podatkowy (e-Deklaracje). Zauważył jednak, że nie mógł przesłać, jako załącznika, potwierdzenia otrzymanego przelewu.
Myślał, że jest to konieczne, aby skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn. Obejmuje ono tzw. zerową grupę podatkową, do której są zaliczani: małżonkowie, zstępni (córka, syn, wnuki, prawnuki), wstępni (matka, ojciec, dziadkowie), pasierbowie, rodzeństwo, ojczym i macocha.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest, po pierwsze, zawiadomienie urzędu skarbowego w ciągu sześciu miesięcy o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych. Po drugie, otrzymanie darowizny pieniężnej należy udokumentować dowodem przekazania na rachunek nabywcy lub przekazem pocztowym.
– Z treści art. 4a ustawy, a także żadnego innego przepisu, nie wynika, że dowód udokumentowania (np. potwierdzenie przelewu) musi zostać załączony do zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych w momencie jego składania – wyjaśniło MF.
Dodało, że potem podatnik może zostać wezwany do okazania tego dowodu np. w toku prowadzonych czynności sprawdzających. Z odpowiedzi resortu wynika, że można to zrobić np. online, poprzez konto podatnika na portalu e-Urząd Skarbowy.
– Udostępniona w e-US usługa „pismo ogólne” pozwala użytkownikom serwisu na przekazywanie do organów Krajowej Administracji Skarbowej w formie elektronicznej dowolnych załączników – tłumaczy ministerstwo.
Przypomnijmy, że od połowy br. możliwa jest dwustronna komunikacja podatnika z urzędem skarbowym. Aby jednak organ mógł odpowiedzieć przez e-US (a nie tylko otrzymywać pisma), podatnik musi się zgodzić na e-doręczenia. Może wypełnić zgodę na swoim koncie w e-US.©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama