Od 2023 r. zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT-Z) będzie można dołączyć do wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i wysłać elektronicznie przez ten system. CEIDG prześle je do właściwego naczelnika urzędu skarbowego – wynika z projektu nowelizacji rozporządzenia przygotowanego przez Ministerstwo Finansów.

Resort w jego uzasadnieniu podkreśla, że zmiana jest korzystna dla przedsiębiorców i sami o nią postulowali. Dziś ci, którzy decydują się zakończyć działalność, po złożeniu wniosku o jej wykreślenie z CEIDG muszą udać się do urzędu skarbowego i złożyć VAT-Z w postaci papierowej lub wysłać takie zgłoszenie elektronicznie. Nie każdy dopełnia tej formalności, urzędy skarbowe muszą więc wzywać ich do wypełnienia tego obowiązku.
Złożenie tego druku przez system CEIDG nie będzie obligatoryjne. Podatnik będzie miał wybór. Nadal bowiem będzie mógł złożyć VAT-Z bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (w postaci elektronicznej albo papierowej).
W związku z nową możliwością przesyłania VAT-Z zostanie wprowadzona możliwość sygnowania tego druku podpisem zaufanym albo podpisem osobistym (elektronicznym dowodem osobistym).
Projekt zakłada rozszerzenie listy dokumentów, które będzie można opatrywać „innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań”, czyli danymi autoryzacyjnymi. Chodzi m.in. o informację o dzieciach uprawniających podatnika do ulgi dla rodzin 4+ (PIT-DZ) i informację o kosztach uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację (PIT-RB/PIT-RBS).
Rozporządzenie ma wejść w życie od 1 stycznia 2023 r. ©℗
Etap legislacyjny
Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone – w konsultacjach