Zadania szefa Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie schematów podatkowych nadal będzie wykonywał dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie – wynika z opublikowanego właśnie projektu rozporządzenia.

Chodzi m.in. o nadawanie numerów zgłaszanym schematom podatkowym (z ang. Mandatory Disclosure Rules), odmowę ich nadawania, zwracanie się o wyjaśnienie treści zgłoszenia MDR.

Nowa podstawa prawna

Dziś dyrektor olsztyńskiej izby wykonuje te zadania na podstawie rozporządzenia z 18 grudnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2367). Musi być ono jednak zmienione nowym, bo tak wynika z nowelizacji z 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez KAS (Dz.U. poz. 1301). Weszła ona w życie 7 lipca 2022 r. i uchyliła art. 86n par. 4 ordynacji podatkowej, który był podstawą do wydania dotychczasowego rozporządzenia. Nową delegację przeniesiono do art. 11b ust. 1 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Nowelizacja z 8 czerwca 2022 r. zawiera natomiast przepis przejściowy – art. 28. Zgodnie z nim dotychczasowe rozporządzenia dotyczące schematów podatkowych zachowują moc aż do wydania nowych przepisów wykonawczych, z tym że nie dłużej niż przez 24 miesiące.

Czynności są ważne

Z przepisu przejściowego wynika jasno, że dotychczasowe rozporządzenie z 18 grudnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2367) nadal obowiązuje. W tym kontekście zaskakuje par. 2 projektowanego rozporządzenia. Ma z niego wynikać, że czynności podjęte w okresie od 7 lipca 2022 r. (tj. od momentu wejścia w życie ustawowej nowelizacji) na podstawie obowiązującego rozporządzenia z 18 grudnia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie nowego rozporządzenia są ważne.

Bezprawna legalizacja

Przypomnijmy, że podobny zabieg Ministerstwo Finansów zastosowało już w par. 3 innego projektowanego rozporządzenia – w sprawie upoważnienia naczelników urzędów celno-skarbowych do blokowania rachunków bankowych (w ramach STIR). Ten projekt jest ciągle w konsultacjach.
W tym wypadku jednak działanie resortu było jasne – za pomocą projektowanego par. 3 ministerstwo chce zalegalizować blokady nałożone bezprawnie od 7 lipca 2022 r. Wspomniana nowelizacja z 8 czerwca 2022 r. nie przedłużyła bowiem mocy obowiązywania dotychczasowego rozporządzenia – z 28 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 1488). Uchyliła zarazem art. 119zma ordynacji podatkowej, który był podstawą do wydania przez ministra finansów przepisów wykonawczych w tym zakresie.
W efekcie od 7 lipca br. zabrakło podstawy prawnej dla blokowania kont przez naczelników urzędów celno-skarbowych, co potwierdził już Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w nieprawomocnym wyroku z 21 października 2022 r. (sygn. akt III SA/Wa 2206/22).
Planowany par. 3, który miałby zalegalizować te blokady, został mocno skrytykowany przez ekspertów. Pisaliśmy o tym w artykułach: „MF chce zalegalizować bezprawne blokady” (DGP nr 220/2022) i „Blokady były nielegalne, ale o odszkodowanie może być trudno” (DGP nr 221/2022).
Cytowani przez nas eksperci mówili jednym głosem – taki przepis będzie niezgodny z konstytucją. Zakłada bowiem niekorzystną zmianę z mocą wstecz. Nie ma też podstawy do jego wydania.

Niepotrzebne zabezpieczenia

Inna jest sytuacja z planowanym par. 2 rozporządzenia w sprawie delegowania zadań dotyczących schematów podatkowych. W tym wypadku działania dyrektora IAS w Olsztynie są nadal ważne, bo wciąż obowiązuje rozporządzenie z 18 grudnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2367). Tak wynika z przepisów przejściowych czerwcowej nowelizacji.
– Planowany par. 2 wydaje się więc zbędny – komentuje Przemysław Antas, radca prawny i partner w firmie doradczej Ontilo.
Etap legislacyjny
Projekt rozporządzenia w sprawie upoważnienia do wykonywania zadań z zakresu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych – w konsultacjach